طول دوره‌های آوسبیلدونگ

مدت زمان دوره‌های آوسبیلدونگ متناسب با نوع و رشته‌‌ی مورد نظر بین شش ماه تا چهار سال به طول می‌انجامند.

برای مثال مدت زمان دوره‌های آوسبیلدونگ پرستاری سه سال، دوره آوسبیلدونگ داروسازی چهار سال و دوره آوسبیلدونگ آرایشگری ۶ ماه است.

انواع دوره‌‎های آوسبیلدونگ‌ آلمان

آوسبیلدونگ در قالب دو دوره متفاوت ارائه می‌شود که محور تفاوت آن‌ها در مقدار دروس تئوری و عملی است.

آموزش شغلی دوگانه (Duale Berufsausbildung)

این نوع آموزش، بخش‌های تئوری و عملی را در بر می‌گیرد که به صورت توامان یا جدا از همدیگر ارائه می‌شوند. عمدتا این دوره‌ها مورد توجه و استقبال افرادی است که مدرک تحصیلی و یا تجربه کاری ندارند و از این بستر برای کسب آن تخصص بهره می‌گیرند.

این دوره‌ها معمولا با توجه به رشته انتخابی بین دو تا سه سال و نیم به طول می‌انجامد. شما یک یا دو روز در هفته، یا چند هفته باهم در یک مدرسه فنی (Berufsschule) درس می‌خوانید و بقیه مدت دوره را در یک شرکت یا بنگاه تولیدی برای کار عملی سپری می‌کنید و مهارت‌هایی که آموخته اید را در آنجا پرورش می‌دهید.

آموزش حرفه ای مدرسه محور (Schulische Ausbildung)

تمامی دروس تئوری و عملی رشته‌های این بخش در یک مدرسه تخصصی نظیر دانشکده فنی حرفه‌ای (Berufsfachschule) و یا کالج حرفه‌ای (Berufskolleg) برگزار می‌شود. عمدتا در این نوع آسبیدونگ‌ها ساعات کار عملی کمتر از آموزش‌های تئوری است و بیشتر دوره تئوری محور است.

این آوسبیلدونگ‌ها بیشتر در رشته‌های پرستاری، بانکداری، فروشندگی، طراحی، صنعت و در بخش‌های تجارت و مهندسی کاربرد دارند. این نوع آوسبیلدونگ‌ها معمولا بین یک تا سه سال طول می‌انجامند و توسط مدارس دولتی و خصوصی ارائه می‌شوند.

مدارس خصوصی اغلب هزینه دارند. برخلاف آموزش شغلی دوگانه‌، شما در عمده آوسبیلدونگ‌های مدرسه محور (به غیر از رشته آوسبیلدونگ پرستاری)، دستمزدی اخذ نمی‌کنید.