در این نوشته چه می خوانید

هزینه های ثبت شرکت و دریافت اقامت آلمان به سه بخش تقسیم می شود:

1- هزینه های قبل از ثبت شرکت

برای راه اندازی شرکت و دریافت اقامت آلمان، شما نیاز به یک وکیل یا استفاده از خدمات یک شرکت دارید که این رقم بصورت توافقی تعیین می شود و این اولین هزینه شما برای ایجاد کسب و کار در آلمان است. همچنین شما هزینه هایی بابت ترجمه مدارک خود و تایید آنها توسط سفارت باید پرداخت کنید که حدود 1000 یورو خواهد بود.

 

2- هزینه های حین ثبت:

هزینه های قانونی واداری و دفترخانه ای ثبت شرکت نیز حدود 2000 یورو خواهد شد. همچنین مالک و سهامداران شرکت باید 12500 یورو سرمایه اولیه شرکت را به حساب خودشان واریز کنند که البته این مبلغ در حسابشان باقی خواهد ماند و از جنس هزینه نیست. اثبات داشتن حدود 60000 یورو دارایی نقد برای اداره شرکت نیز لازم است. این دارایی می تواند حساب ریالی یا ارزی مالک شرکت در ایران باشد.

 

3- هزینه های جاری بعد از ثبت شرکت

هزینه های جاری متعددی بعد از ثبت شرکت وجود دارد که معمولا وکلا و شرکت های مهاجرتی به شما نمی گویند: از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

هزینه حسابداری ماهیانه

هر شرکت نیازبه یک حسابدار مستقل دارد که هزینه آن تا حدودی مرتبط با میزان گردش مالی شما و پیچیدگی آن است. اما حداقل مبلغ برای این خدمت حدود 1000 یورو در سال می باشد.

هزینه بستن حساب سالانه

هر شرکت برای بستن حساب سال مالی خود اقدام کند و این کار باید توسط مشاور مالیاتی انجام شود که این کار حداقل 1000 یورو در سال برای شما هزینه خواهد داشت.

هزینه اجاره دفتر

هر شرکت در آلمان بایستی یک آدرس قانونی ثبت شده داشته باشد. این آدرس دفتر می تواند مجازی یا فیزیکی باشد.

هزینه تلفن و موبایل

شما به یک شماره تلفن ثابت و یک شماره تلفن همراه نیاز دارید که مجموعا حداقل 15 یورو در ماه برای شما هزینه خواهد داشت.

هزینه رادیو تلویزیون

بر اساس قوانین آلمان، شرکت ها بسته به تعداد پرسنلشان، هزینه ای را به صورت ماهیانه به رادیو و تلویزیون دولتی آلمان پرداخت کنند. این هزینه از حدود 6 یورو در ماه برای شرکت های یک نفره شروع می شود.

هزینه اتاق بازرگانی

هر شرکت به عنوان عضوی از اتاق بازرگانی منطقه خود، موظف به پرداخت حق عضویت می باشد. این حق عضویت در هر ایالت متفاوت است و از حدود 60 یورو تا 200 یورو در سال متغیر است.

هزینه بیمه درمانی

بیمه درمانی از اولین روز حضور موسس شرکت در آلمان برای خود و خانواده اش اجباری است و تخطی از این قانون مجازات های قانونی در پی دارد. یک فرد صاحب شرکت باید کل هزینه بیمه درمانی خود و خانواده اش را پرداخت کند که عموما حدود 15 تا 18 درصد درآمد او را شامل می شود.

هزینه محل زندگی

شما به لحاظ قانونی نیاز به یک آدرس به عنوان محل سکونت خود دارید که هزینه آن حداقل 400 یورو در ماه خواهد بود .

هزینه حساب بانکی

بر خلاف بانک های ایرانی که به حساب ها، بهره پرداخت می کنند، بانک های اروپایی و آلمانی از صاحبان حساب برای نگهداری حساب، هزینه دریافت می کنند که از 5 یورو در ماه برای حساب شرکت های کوچک شورع میشود و بسته به نوع سرویس ارائه شده، افزایش پیدا می کند. اما بطور متوسط باید هزینه 15 یورو در ماه را در نظر بگیرید.

هزینه بیمه بازنشستگی

اگر شما به عنوان یک موسس شرکت در آلمان سنی بالای 45 سال دارید، داشتن بیمه بازنستگی برای دریافت اقامت و یا تمدید اقامت شما اجباری است. بیمه بازنشتگی خصوصی حداقل 50 یورو در ماه برای شما هزینه دارد.