1- تجربه جستجوی کار مهندسی مکانیک
تحصیلات: لیسانس مکانیک سابقه کار مرتبط: 8 سال
دانش زبان: آیلتس 7 آکادمیک و زبان آلمانی در حد B1
ورود به آلمان :1 جولای 2018

حدود یکماه اول رزومه میفرستادم تقریبا تماسی برای دعوت به کار نداشتم و متوجه شدم 1 نباید رزومه و کاور لتر به زبان انگلیسی بفرستم و 2 باید حتما رزومه و کاور لتر به فرمت آلمانی نوشته بشه. و بعد از تصحیح این موارد هر هفته حدود 4 زنگ از طرف شرکت های بزرگ داشتم ولی مشکل بعدی عدم تسلط من به زبان آلمانی بود که همه به اتفاق میگفتن با دانش آلمانی شما استخدام امکان پذیر نیست و حتی از ایرباس دوبار تماس گرفتن به فاصله یکماه ولی هربار بیشتر تاکید به زبان آلمانی داشتن. بلاخره بعد از 4ماه دعوت به مصاحبه به زبان انگلیسی در شهر magdeburg در آلمان شرقی شدم. روند مصاحبه عالی جلو رفت و فردای مصاحبه طی ایمیلی از دعوت به مصاحبه تشکر کردم و علاقه خودم را نسبت به جو و محیط کار و نوع کار شرکت ابراز کردم، همان روز رییس شرکت در ایمیلی از بنده دعوت به کار کردند! حقوق درخواستی بنده روز مصاحبه با توجه به اینکه 4ماه از اومدنم گذشته بود و به آخر سال و کاهش شانس کاریابی نزدیک میشدیم حدود 36هزارتا در سال اعلام کردم که شانسم بالا بره. مهمترین نکته مهاجرت کاری به آلمان فقط و فقط و فقط زبان آلمانی است، من اگه آلمانی در حد c1 بلد بودم مطمئنم الان حقوق بالای 52هزارتا در سال داشتم. نکته دیگه که ممکنه به درد کسی بخوره اینکه من 3ماه در هامبورگ زندگی کردم و تمام کارهای اداری خیلی طول میکشید یکماه آخر به دلیل اینکه همسرم آلمان اومدن و پذیرش دانشگاه داشتن رفتیم شهر کوچک ولی زیبای Goslar و نکته جالب اینکه Auslanderbehorder گسلار بسیار پاسخگو و حتی پیگیر بودن و جواب اجازه کار بنده یک هفته ای اومد در صورتی که شهرهای بزرگ کمتر از دوهفته طول نمیکشه و دوم اینکه با همین قراداد کار که نامحدود بود اجازه کار 3ساله واسم صادر کردند و حتی بهم گفتن نگران نباش اگه با این حقوق اداره کار بهت اجازه کار نداد ما سریعا شمارو پیوست همسرت میکنیم.

2- تجربه جستجوی کار
من چند ماه پیش به همراه همسرم که برای ادامه تحصیل در دانشگاه ال ام او مونیخ پذیرش گرفته بود به این شهر اومدم و خوشبختانه مشکل سفارت و ویزای جاب سیکر رو نداشتم. من ارشد علم سنجی از دانشگاه تهران بودم و با تجربه ای که در حوزه امار و تحلیل داشتم به راهنمایی و توصیه یکی از دوستانم تلاش کردم خودم رو به حوزه دیتا ساینس نزدیک کنم . از روزی که اولین اپلای رو کردم تا روزی که اولین افر رو گرفتم چهار ماه و یک هفته طول کشید و در کل برای حدود 200 شرکت اپلای کردم . البته این رو همین جا اشاره کنم که جستجوی من به دلیل شرایط خانوادگی تنها به شهر مونیخ محدود میشد . از این تعداد حدود 20 تایی دعوت شدم به مصاحبه که حدود 6 تا از اونها به مرحله مصاحبه حضوری رسید و در نهایت یکی شون به آفر ختم شد. البته من زبان المانی رو در حد A2 می دونستم و علت بیشترین ریجکتی ها هم همین بود . تقریبا از هر 10 ریجکت 6 الی 7 تاشون در نامه ریجکت اعلام می کردن که علت ناکافی بودن زبان المانی ست. با این حال من توجهی به این موضوع نمی کردم و به اپلای ادامه می دادم . در نهایت شرکتی که بهم افر داد خودش یک دوره کلاس فشرده المانی هم روی افر بهم پیشنهاد داد . من در طول دوره اپلای سعی کردم یک اپلیکیشن پویا داشته باشم به این معنی که وقتی در ماه اول بازخورد مثبتی نگرفتم شکل و محتوای رزومه و کاورلتر رو تغییر دادم یا وقتی در مصاحبه ها نتیجه دلخواه رو نمی گرفتم مدل پاسخ هام روکه از قبل تمرین کرده بودم عوض کردم . کم کم و به مرور زمان شما متوجه می شید که در رشته مورد نظر چه سوال هایی مهمه و چه پاسخ هایی دلخواه کارفرماست. یه نکته خیلی مهم که نباید ازش غاقل باشید جاب دیسکیریپشنه که کلید بسیار مهمی است برای اینکه در مصاحبه موفق باشید. اون رو بارها و بارها بخونید و برای هر مصاحبه بر اساس کلید واژه های گفته شده در جاب دیسکریپشن پاسخ هاتون رو به سوالات احتمالی اماده کنید. در رشته های مثل دیتاساینس یا نرم افزار و پروگرامینگ و اینها نیروی متخصص اینجا خیلی کمه و حتی با وجود ندونستن زبان المانی هم شانس وجود داره فقط ممکنه مسیر طولانی تر و اندکی دشوارتر باشه . یک شرکتی حتی با وجود اینکه یک بار من رو به دلیل زبان المانی ریجکت کرده بود باهام تماس گرفت و گفت که ما رزومه ت رو خیلی دوست داشتیم و تصمیم گرفتیم که زبان رو نادیده بگیریم. بنابراین اگه مثل من مشکلتون زبانه ناامید نباشد . در اخر از ادمین ھای این گروه بابت اطلاعاتی که در اختیارم گذاشتن ممنونم.

3- تجربه دامپزشک
بنده دامپزشک هستم و حدود یک سال هستش که دارم راجع به مهاجرت به آلمان تحقیق میکنم و با چندین وکیل صحبت کردم و در سایتهای فارسی، انگلیسی و آلمانی تحقیقات زیادی کردم. و نتیجه ای که تا به حال به دست آوردم رو میخوام در اختیار دوستان دامپزشک بذارم. اول از همه بگم که سایت www.anerkennung-in-deutschland.de تعیین کننده مرجع تایید کننده مدارک تحصیلی هستش که رشته و شهر مورد نظرتون رو انتخاب میکنید و قوانین رو به شما نشان میده برای هر ایالتی یک یا چند ایمیل وجود داره که بنده به سه ایالت نیدرساکسن، نوردغاین وستفالن و باواریا ایمیل زدم و نتیجه همه مشترک بود پروسه ارزشیابی مدرک دامپزشکی Approbation نام داره و قدم اول برای انجام اون گرفتن مدرک B2 هستش که پس از اخذ این مدرک تازه میتونید مدارک رو برای ارگان مربوطه دامپزشکی اون ایالت بفرستید تا برای شما آنرکنونگ یا همون ارزشیابی انجام بشه هزینه اولیه ۸۳.۵ یورو هستش که البته شاید بازهم هزینه داشته باشه. فعلا برای شروع همین بوده در قدم بعدی یک اجازه برای شما صادر میشه که بتونید با اون توی دوره زبان تخصصی شرکت کنید. تاییدیه ثبت نام مدرسه زبان تخصصی چیزیه که باید با اون به سفارت برید. پس از اخذ مدرک دوره زبان تخصصی که گفتند سه ماه طول میکشه و حدود ۱۰۰۰ یورو هم هزینه داره، باید یک دوره ۶ ماهه آوسبیلدونگ رو بگذرونید. بعد از اون باید هفت بخش از دروس دامپزشکی رو قبول بشید تا مدرکتون تایید بشه. در آخر پس از انجام این مراحل مدرک شما در آلمان کاملا معتبره و اجازه کار برای شما صادر میشه و یک شماره ای مثل شماره نظام دامپزشکی خودمون به شما اختصاص پیدا میکنه به این نکته هم توجه کنید که میگن در مرحله آوسبیلدونگ ممکنه امتحاناتی لازم بشه بدید که در این صورت مدرک C1 لازم است. همچنین باتوجه به عدم وجود اطلاعات رشته دامپزشکی در آنابین، سفارت تاییدیه زب رو ممکنه بخواد که دوستان قبلا راجع به گرفتن این تاییدیه و هزینه هاش توضیح دادن بنده در کشور خودمون در زمینه طب حیوانات خانگی ۳ سال کار کردم و در همین زمینه هم در سایتهای کاریابی آلمانی گشتم و پس از بیش از ۶۰ مورد مکاتبه نتیجه این بود که باید آنرکنونگ انجام بشه و همه آپروباتسیون رو میخواستند. در مجموع حدود یک سال نیاز دارید در آلمان باشید که برای اون ویزای 17a تعریف شده و برای ارزشیابی مدارک رشته های گروه پزشکی و پیراپزشکی هستش. این ویزا در ابتدا ۶ ماهه هستش اما قابل تمدیده و موردی بوده که تا دو سال هم تمدید شده پس خیلی نگران زمان نباشید. امیدوارم که این اطلاعات بتونه به دوستان دامپزشک کمک کنه تا حداقل بتونن با دید باز وارد این راه بشن و امیدوارم که برای همه با موفقیت همراه باشه.

4-مدرک تحصیلی: لیسانس
نوع ارزشیابی مدرک: زاب
سابقه کار: 9 سال پروژه های مختلف نفت و گاز جنوب و صنعت فولاد
پوزیشن مورد قرارداد: کارشناس تعمیرات با عنوان شغلی Elektrotechnik Ingenieur
زبان رزومه و کاورلتر: آلمانی زبان انگلیسی: آیلتس 6.5 زبان آلمانی: شروع B1 بدون داشتن مدرک
زبان مصاحبه: آلمانی با ساپورت انگلیسی تعداد مصاحبه اسکایپی در ایران: 1 مورد تعداد اپلای در آلمان: 470 مورد
تعداد مصاحبه حضوری: 4 مورد که سه مورد ریجکت شدم بیشتر بخاطر سطح زبان زمان عقد قرارداد:
پایان ماه پنجم ویزا ( دریافت فیکسیون بشاینیگونگ جهت انجام امور اداری به مدت 6 ماه از زمان پایان ویزا)
بنده پیشنهادم اینه که برا ارسال رزومه عجله نکنید و به قول دوستان فله ای ارسال نکنید، حتماً رزومه را با خواسته های شرکت مطابقت بدین (البته اگه فکر میکنید از پس اون کار برمیاین)، ارسال یک رزومه هدفمند بهتر از ارسال چند رزومه فله ای هستش. و همچنین دنبال کلید واژه مناسب برای تخصصتون باشید. بعنوان مثال شما نباید بصورت کلی مهندسی برق را سرچ کنید چون تعداد زیادی پوزیشن پیدا میکنید که با توجه به وسعت این رشته ممکنه حتی اسمش تابحال بگوش نرسیده باشه که این موضوع کاملاً نا امید کنندست. نکته دیگه اینکه فرمت رزومه استاندارد باشه غلط های املایی و انشایی نداشته باشه، این خیلی مهمه. تسلط کامل به رزومه و کاورلتر ارسالی برای شرکت بسیار حائز اهمیت هستش. با اعتماد به نفس بالا شروع کنید و با قدرت ادامه دهید، مطمئن باشید شمایی که الان اینجا هستید توانایی رسیدن به تمامی خواسته هاتون را دارید. حضور در روز مصاحبه با تیپ رسمی و حدودا یک ربع زودتر، توی این مدت زمان انتظار بهتره با مطالعه یک کتاب خودمون رو سرگرم کنیم باعث میشه افراد حاضر دید بهتری به شما پیدا کنند. تحقیق در مورد شرکت و فعالیتش. اطلاع از حقوق های پرداختی برای پوزیشن شما از سایت Gehalt.de سوالات تا جایی که یادمه اینها بود: ۱. در مورد خودت بگو ۲. نقاط قوت و ضعفت چی هست؟ ۳. چه چیز خودت را می پسندی؟ ۴. چطور تحت فشار کار میکنی؟ ۵. اگه ازت انتقاد بشه چیکار میکنی؟ ۶. در مورد شرکت ما چی میدونی؟ ۷. چرا ما باید شما را استخدام کنیم؟ ۸. چرا میخواهی برا شرکت ما کار کنی؟ ۹. حقوق مورد درخواست شما؟
دوستان مطلب دیگه که من پی بردم قراردادهای Praktikum با سمت های مهندسی با حقوق حتی ماهیانه 1800 € تبدیل به اقامت میشه پس ناامید نباشید و تلاشتون را بکنید.

5- تجربه موفق ویزای جستجوی کار
مهندسی برق و الکترونیک
من مهر 96 نوبت گرفتم، تیر 97 مصاحبه رفتم و شهریور ویزا گرفتم و مهر اومدم آلمان بعد از مصاحبه سفارت یواش یواش شروع کردم به اپلای کردن با رزومه رزومه من تمیز و مرتب بود و به زبان انگلیسی بود. از الگوی خاصی استفاده نشده بود. توش پروژه هام رو در یک جا به طور کلی و در جای دیگه با جزییات گذاشته بودم. رزومه من قوی بود. رتبه اول لیسانس از پلی تکنیک، ارشد دانشگاه شیراز. و کلی پروژه ریز و درشت. از طرفی هم تو حوزه نرم افزار و هم تو حوزه سخت افزار و هم تو پردازش سیگنال کار حرفه ای کرده بودم. مقاله ژورنال IEEE Transaction هم یکی داشتم. تو رزومه گفته بودم که از فلان تاریخ در آلمان هستم‌. با این رزومه تونستم جذب کنم کارفرما ها رو و دعوت به مصاحبه شدم. با این حال فکر می کنم برگ برنده بعدی در مصاحبه بود. من خیلی تمایل داشتم که مصاحبه حضوری داشته باشم چون می تونستم اعتماد به نفس و دانش خودم رو ارایه بدم. و همینطور هم شد. نکته ای که ناخواسته بلد بودم، تسلط به رزومه بود. در مصاحبه خیلی تلاش می شد که ببینن آیتم های داخل رزومه اصالت دارن یا نه. یه جورایی انگار مچ گیری کنن از آیتم های داخل رزومه. من چون راست نوشته بودم راحت ارجاع می دادم به رزومه. نکته دیگه اینکه اگر خواستن بگن خودتون رو معرفی کنید و کاراتون رو بگید باید آماده باشید. یه مصاحبه تلفنی قبل از اومدن به آلمان انجام داده بودم بدون آمادگی و وقتی این رو پرسید آمادگی نداشتم و خیلی چرت و پرت و نامنظم گفتم و خودم متوجه شدم که گند زدم. به نظرم به اندازه ۱۰ دقیقه حرف زدن متن آماده کنید برای معرفی خودتون. من نه متن ارادت بعد از مصاحبه فرستادم و نه پیگیری کردم. خودشون ۱۲ روز بعد تماس گرفتن و اوکی دادن. من جزو خوش اقبال ها بودم. من ۴ روز بعد ورود به آلمان مصاحبه رفتم و کمتر از دو هفته بعد قرارداد گرفتم. وقتی سابقه موفقیت کسی رو می خواندم که مثل متن بالا بود، قند تو دلم آب میشد و خوشبختانه حالا شد. اگر رزومه قوی دارید نگران نباشید، چون کار برای شما هست. زبانتون رو قوی کنید و اعتماد به نفس داشته باشید. موفق باشید.

6- کارشناس نرم افزار
من کارشناسی نرم افزار داشتم، از همون ابتدای فارغ‌التحصیلی در یک شرکت مشغول به کار بودم و ۳سال سابقه کار داشتم. عنوان شغلیم ابتدا NLP (Natural Language Processing) Developer بود و بعد از یک سال کار تو شرکت شده بودم Head of AI Team and Scrum Master با این عنوان در رزومم اپلای میکردم. من از طریق لینکدین برای حدود ۲۰۰ شرکت رزومه فرستادم(کشورهای مختلف) ۳ تا مصاحبه انجام دادم، یکی در آلمان، که به تکنیکال نرسید. یکی در بلژیک که یه تسک انجام دادم و مصاحبه فنیش رو به لطف عزیز ایرانی‌ای که توی اون شرکت بود قبول نشدم و یکی دیگه در آلمان که قرارداد شد. من یه مصاحبه به عنوان Java Developer for AI داشتم که توی اون بهم یه تسک دادن برای بخش تکنیکال، و بعد از ۲-۳ روز گفتن ارائه اش بدم. سوالاتی که در این مصاحبه از من پرسیده شد بیشتر راجع به کتابخونه‌هایی بود که استفاده کرده بودم و مثلا ازم میپرسیدم دلیل انتخاب فلان لایبرری نسبت به اون یکی چیه. به طور کلی تو حوزه هوش سوالاتی که مطرحه اینه که شما به چه کتابخونه‌هایی مسلطید و باهاشون کار کردید. اگر طبق همون چیزی که تو رزومه اتون نوشتید بخوان با شما مصاحبه کنن و بعد به خاطر چیزی که تو رزومتون نیست شما رو رد کنن به نظر من احمقانه است!!! چون از همون اول مشخصه شما چه چیزایی رو آشنا نیستید. موضوع مصاحبه باید این باشه که شما چقدر به اون چیزایی که تو رزومتون نوشتید، مسلطید. مصاحبه ای که قبول شدم، برای عنوان Data Scientist اون مدیری که با من تماس گرفتن، رزومه من جلوشون بود. خط به خط از روی رزومم پرسید که مثلا راجع به تحصیلاتت توضیح بدی. گفتی فلان چیزو بلدی، چقدر بلدی. اینو چرا بلدی؟ این ربطی به هوش نداره چرا یاد گرفتی؟ اینو کجا یاد گرفتی؟ اینو کجا استفاده کردی؟ اینا بخش اسکیلز بود، به قسمت زبان ها رسید، گفت انگلیسیت که پرفکته، یه کم آلمانی میپرسم. منم به آلمانی بهش گفتم ۲ سال از زمانی که آلمانی خوندم میگذره و شاید خیلی خوب نباشم. گفت خیلی تاثیرگذار بود مرسی. رفت روی سابقه کارم، لیست کارایی که تحت عنوان اون تایتل شغلیم انجام میدادم رو نوشته بودم. هر کدوم رو پرسید که چیکار میکردی و چالشت به عنوان اسکرام مستر چی بوده، چالشت به عنوان لیدر تیم هوش چی بوده. تا حالا با کسی از زیر دستات به مشکل خوردی یا نه! بعدم چون گفته بودم به خاطر دیر زنگ زدنش استرس گرفتم، گفت من نتیجه رو به اچ آر میگم و اونا بهت ایمیل میزنن. اما اصلا نگران نشو ممکنه دو هفته طول بکشه. سر دو هفته هم یکی بهم ایمیل زد، گفت من قراره مصاحبه بعدی رو برای شما ست کنم، ممکنه یه کم زمان ببره صبور باش.

7- تجربه ویزای A17
توضیحات کلی در مورد ویزای 17a برای رشته های پزشکی، پیرا پزشکی و تکنیسین ها
اگر شما از یک کشور غیر عضو اتحادیه اروپا اومدین ، به طور کلی به یک مجوز اقامت برای تشخیص صلاحیت حرفه‌ای ( Section۱۷a قانون اقامت ، یا Aufenthaltsgesetz ) نیاز دارین . برای دریافت این نوع ویزا و بعد از ارزیابی مدارک تون : 1-در نتیجه ارزیابی ( Anerkennungsbescheid ) ، مرجع یا سازمان مسئول ارزشیابی به شما بگه که شما باید آموزش‌های تئوری و یا عملی بیشتری رو برای دریافت کامل صلاحیت خود به پایان برسونید . حالا مراجع ارزشیابی مدارک ، سازمان ها و ادارات مختلفی در آلمان هستن مثلا براي رشته های فنی IHK و HWK براي اتاق عمل و بيهوشي DKG ، براي پزشكي Ärztekammer پرستاري Gesundheitsamt و …… كه همه در قالب يك سايت به نام Anerkennung in Deutschland هست و بايد اداره و ادرس مربوطه رو از توي اين سايت پيدا كرد كه همشون Anerkennung يعني معادل سازي رو انجام ميدن . 2-برای گرفتن ویزای A17 شما باید ثابت کنید که توانایی مالی کافی برای تامین مخارج خود در آلمان رو دارید . گواهی تمکن مالی از بانک حداقل به مبلغ 8640 یورو که این مبلغ در ویزای شما ثبت شده و شما باید این مبلغ را به همراه داشته باشید. 3- برای شروع پروسه ارزشیابی در رشته های پزشکی و پیراپزشکی حتما و حتما شما باید مدرک ب 2 داشته باشید . البته بعضی ایاالت ها معمولا انتهای پروسه که4-5 ماهی طول میکشه از شما مدرک زبان رو میخوان ولی با توجه به سختی امتحان و ثبت نام در امتحان و مشکلات دیگه باید جوری برنامه ریزی کنید که حتما موقعی که مدرک رو از شما خواستن آماده باشه. همچنین برای اطلاعات بیشتر نسبت به مدارکی که برای این نوع ویزا باید ارائه بدین میتونید به آدرس زیر برید : https://teheran.diplo.de/blob/2077210/72e0c3258e24905ebe26ed320a10652c/merkblatt-17a-f-data.pdf مدارکی رو هم که برای ارزشیابی باید بفرستید معمولا در سایت مربوط به اون ایالت و شهر موجود هستش چه برای رشته های پزشکی و پیراپزشکی و چه رشته های فنی . ولی برای اطمینان بیشتر قبل از ارسال مدارک حتما با اون سازمان مکاتبه کنید . به طور معمول این مدارک برای رشته های پزشکی و پیراپزشکی اینها هستن : -كليه مدارك تحصيلي ( دبيرستان ، پيش دانشگاهي ) – كليه مدارك دانشگاهي ( ليسانس و فوق ليسانس و دکترا به همراه ريز نمرات ) – تعداد واحدهاي عملي و تئوري گذرانده شده در دانشگاه به تفكيك – گواهي های شغلي ( اينكه تو كدوم بيمارستان و كدوم بخش كار كرده دقيقأ مشخص باشه ) و مدارک و سرتیفیکیت های مختلف – مدرك زبان آلماني b2 – شرح وظايف و گواهی سلامت و عدم سوء پیشینه همه موارد بالا بايد به تاييد سفارت رسونده بشه و با پست ارسال بشه . بعد از ارسال مدارک و اعلام نتیجه توسط سازمان مربوطه همونطور که در بالا هم گفته شده به شما دوره های تئوری و عملی تعلق میگیره که بسته به سوابق کاری و خیلی موارد دیگه که اون سازمان فقط میدونه بین 6-18 ماه میتونه باشه. بعد از گذروندن دوره و دریافت مجوز کار ، اجازه اقامت شما میتونه تا یکسال تمدید بشه تا شما شغل مناسبی پیدا کنید . این رو هم بگم که برای ثبت نام در سایت سفارت باید گزینه آخر یعنی سایر اقامتهای بلند مدت رو انتخاب کنید و روز مصاحبه مدارک مربوط به ویزای 17a رو ارائه بدین . همچنین شما میتونید مراحلی که باید طی کنید رو به طور خلاصه در گروه با هشتگ های پرستاری ، پزشکی ، دندانپزشکی سرچ کنید. اگر شما میخواین هم‌زمان در طول انجام دوره انتخابی تون کار کنید ، اامکان پذیر هستش: در حوزه خودتون ، این میتونه برای بیشتر از ۱۰ ساعت در هفته باشه برای مثال ، در حین انجام یک دوره مقدماتی در پرستاری، شما می‌تونید بیش از ده ساعت در هفته برای کارفرمای آینده خود مثلا به عنوان دستیار یا بهیار و … کار کنید . در آخر این رو هم بگم که این ارزشیابی برای رشته های فنی و تکنیسین ها هم قابل انجام هست . براي دوستاني كه مدرك دانشگاهي ليسانس ندارند اما کاردانی يا مدرك حرفه اي معتبر همراه با سابقه كار مرتبط و مستند دارند، مراحل به شکل زیر هستش: بهترين كار اينه كه قبل هر كاري مداركتون رو بفرستيد براي ارزشيابي. دقیقا همون سایتی رو که در بالا اشاره کردم . در قسمت جستجوي ارزشیابی نام دقيق شغلتون رو وارد كنيد، بهتون ميگه چه سازماني مسوول ارزشيابي مدركتون هست https://www.anerkennung-in-deutschland.de بعد بايد بيينيد كدام ويزاي كاري به شرايطتون ميخوره. بريد ليست مشاغل مورد نياز آلمان positivliste# رو بخونيد، اگر شغل شما توش باشه ميتونيد با مدرك ارزشيابي شده ويزاي جستجوي كار بگيريد:
www.arbeitsagentur.de/positivliste
در صورتی که نتیجه ارزشیابی مثبت باشد اما الزام به گذراندن دوره فنی یا آزمون باشد، ابتدا ویزای ارزشیابی (مطابق بند A17 قانون اقامت آلمان میگیرید، سپس در آلمان بعد از گذراندن دوره یا آزمون، ویزای جستجوی کار میگیرید (بدون نیاز به بازگشت). گذشته از همه اينها در سايت هاي كاريابي دولتي و خصوصي پروفايل بسازيد و خيلي جدي براي آگهي هاي كاري متناسب اپلاي كنيد: https://jobboerse.arbeitsagentur.de https://www.xing.com حتي اگر نتونيد از ايران كار پيدا كنيد اين ارتباطات فعال با كارفرماهاي آلماني، براي سفارت و کارفرماهای بعدی بسیار با ارزش هستند. همچنين براي مشاوره و راهنمايي براي ارزشيابي ميتونيد از اتاق بازرگاني ايران و آلمان، بخش مشاوره ارزشيابي كمك بگيريد: http://www.prorecognition.ir ضمنا، با توجه به زمان طولاني بیشتر از يك ساله انتظار براي وقت مصاحبه، به اين دسته از دوستان (كه مدرك دانشگاهي ليسانس و بالاتر ندارند) اكيدا توصيه ميكنم روی زبان تمرکز بیشتری داشته باشن و حداقل تا سطح ب 2 رو حتما یاد بگیرن و حتما برای ارسال مدارك برنامه ریزی داشته باشن چرا كه تمام اين مراحل بسيار زمانبر هستند و قطعا ظرف يك سال آماده نخواهد بود.

8- تجربه برنامه نویس
با سلام ، دوستان من امروز تونستم با یه شرکت قرارداد ببندم.خواستم تجربم رو به اشتراک بزارم و امیدوارم همه بچه های گروه که تازه اومدن بتونن هرچه زودتر کار پیدا کنن. من برنامه نویس هستم و بیشتر از 7 سال تجربه برنامه نویسی دارم تو حوزه .net و angular. من یک ماه پیش اومدم برلین چون از قبل رزومه فرستاده بودم اولین روزی که رسیدم یه مصاحبه تو اسکایپ داشتم و یه پروژه فرستادن که من انجام بدم.از روز بعدش شروع کردن به رزومه فرستادن تو سایت های linked-in و indeed و monster. نزدیک به 160 تا روزمه فرستادم ، نزدیکه 45 تا ریجکت کردن و فکر کنم 14 تا دعوت به مصاحبه شدم و آخرش 2 تا شرکت اوکی کردن و من یکی رو انتخاب کردم و باهاشون قراداد برستم.البته بقیه شرکت ها هم اکثرا جوابی ندادن و منم پیگیری نکردم. چون من برلین هستم و شرکت تو اشتوتگارت ، قبول کردن که برام یه خونه تو اشتوتگارت برای سه ماه با هزینه شرکت اجاره کنن تا تو اون مدت بتونم خونه پیدا کنم و هزینه آموزش زبان آلمانی رو هم پرداخت میکنن تا آلمانی یاد بگیرم. روزای اول که با ویزای جاب سیکر میاین خیلی استرسی هست و شاید خیلی وقت ها نا امید بشین ، خواستم بگم اصلا نا امید نشین و برای شرکت ها مرتبط با تخصصتون رزومه بفرستین. خیلی از شرکت هایی که من رزومه فرستادم و از جمله همین شرکت که باهاش قرارداد بستم آگهی رو به زبان آلمانی نوشته بودن که من ترجمش کرده بودم بعد فرستاده بودم.کلی هم ریکوریتر در روز تماس میگرفتن و مشکلشون این بود که اصلا نمیدونستن طرف چی بلده ، فقط تماس میگرفتن. ولی من برای کسب تجربه به همشون اوکی میدادم و باهاشون صحبت میکردم.

9- تجربه قرارداد مهندس شبکه با ویزای جستجوی کار
سطح زبان: حدود سه سال یادگیری زبان آلمانی و مدرک ب 2 از موسسه گوته، کتابهای Horen and Sprechen و مجله Deutsch Perfekt خیلی به من کمک کردند.
تجربه کاری: چهار سال در شبکه های بزرگ و دیتاسنترهای حساس در زمینه شبکه و دیتاسنتر WAN, LAN
مدارک مهم :CCNP R&S, CCNP Data Center
انتهای تابستان 97 پس از دریافت ویزا مجبور شدم به دلیل مشکل غیرقابل پیش بینی حدود شیش ماه ویزامو به تاخیر بیندازم و سفارت کاملا همکاری کرد، در این مورد نگران نباشید آنها هم انسان اند. از اواسط ژانویه با کمک چند شرکت ریکرویتری خوب و فیلتر کردن موقعیت ها شروع به اپلای کردن کردم، برام مهم بود تو شرکت تخصصی آی تی کارم و تو آلمان شروع کنم حدود 15 اپلای، تقریبا همه به مصاحبه های اسکایپی و تلفنی ختم شد، و در نهایت 4 جواب مثبت، تصمیم گرفتم ابتدا اولویت بندی کنم و محیط کار و ببینم ولی برای اطمینان از افراد مصاحبه کننده خواستم که پیش نویس قرارداد را ارسال کنند، در این بین منابع انسانی یا افراد دیگر در شرکت ها با ویزای من مخالفت کردند، که این روش من جواب داد و به امید اونها دیگه نبودم. ابتدا در 22 فوریه 2019 به فرانکفورت آمدم چهار روز اتاق رزرو کردم و بعد از مصاحبه حضوری و آشنایی با شرکت تصمیم گرفتم قرارداد همین شرکت را قبول کنم، مابقی را کنسل کردم. شروع به اپلای کردن برای WG کردم، باید قبول کرد فرانکفورت از نظر هزینه اسکان واقعا گرونه و زیاد وسواس به خرج ندادم در نهایت در هفته اول قرارداد کار و خونه، باز کردن حساب بانکی در پست بانک و آنملده کردن را انجام دادم. به امید خدا دوشنبه میرم برای غول آخر که درخواست اجازه کاره. نکات مهم در اپلای کردن: اعتماد به نفس، فقط زبان آلمانی،فرمت رزومه، انگیزه نشون دادن، در معرفی خودتون سعی کنید به صورت مخفی به چندتا نکته مهم مثل کارگروهی، کار زیر فشار، خودخوان بودن، هدف داشتن برای پیشرفت، چند مورد از تجربه های مهم کاربردی که براتون پیش اومده، مستند سازی، کار با سیستم های تیکتینگ، آشنایی با اصطلاحات ITIL را عنوان کنید. از اپلای کردن به زبان آلمانی نترسید در هر سطحی هستید ضرری نداره، حتما از ابتدا به آلمانی اپلای کنید، برای معرفی حتما از قبل آلمانی تمرین کرده و آماده باشید. اینجا هم مثل ایران محصولات متنوعی استفاده میشه طبیعیه که هیچ کس با همه اونها کار نکرده ولی تو مصاحبه جوری صحبت کنید که برای یادگیری تجهیز و تکنولوژی جدید شوق و ذوق دارید، میکروتیک اصلا استفاده نمیشه، چک پوینت و اچ پی و پالوآلتو و جونیپر از ایران بیشتر استفاده میشه و تا دلتون بخواد تنوع در موقعیت ها. کلام آخر: بدون هیچ گونه پیشتیبانی و آشنایی در آلمان از روستایی کوچک در ایران در پی ماجراجویی در دنیا پس از تهران به مقصد دوم (فرانکفورت) رسیدم، پس به خودتون ایمان داشته باشید.

10- تجربه ویزای جاب سیکر لیسانس مدیریت بازرگانی
سلام خوشبختانه من ديروز موفق به كسب اجازه كار شدم و از فردا كارم رو شروع ميكنم. شايد تجربه من مفيد واقع بشه/ من فوق ليسانس مديريت بازرگاني دارم و در ايران براي يك شركت هلدينگ در بخش بازرگاني كار ميكردم. اگوست وارد المان شدم با ويزاي جاب سيكر و شروع به اپلاي كردن كردم تا اينكه ١٠ روز مانده بود به اتمام ويزام يه قرارداد گرفتم. البته ١ هفته پروبه كار كردم و بعد قرارداد رو ارسال كردن واسم و من كه فقط ٣ روز مونده بود به اتمام ويزام رفتم اوسلنده اونم گفت تا وقتيكه جواب اداره كار بياد اشكال نداره تو المان بموني حدود ١٠ روز بعدش ايميل زدن كه قراردادت اوكي هست بيا براي اقامتت ومنم همين ديروز گرفتم . جالبه كه حتي فيكسيون هم نداد. عنوان شغل من در قسمت بازرگاني ميشه متخصص خريد خارجي و لجستيك : Einkaüfer und Speditionkaufman و اصلا عنوان مهندسي نداره اما به رشته تحصيلي ام ربط داره. حقوق من بلوكارت نيست و خيلي پايين تر از بلوكارت هست پس فكر نكنيد كه حتما بايد بلوكارت بگيريد . با حقوق پايين هم ميشه شروع كرد. يه نكته ديگه اينكه من تا همين ١٠ روز پيش ملده نبودم و مشكلي هم نبود پس واجب نيست كه حتما تا ٢ هفته ملده كنيد چون خودشون ميدونن كه جاب سيكر جاي ثابت نداره. من با برگه wohnungsgeberbestätigung و بدون برگه ملده تو اسپاركاسه حساب باز كردم بدون هيچ مشكلي.

11- تجربه مهندس برق
زبان b2 آلمانی یکم فوریه با جاب سیکر به شهر برمن اومدم(خونه دوستم برمن بود ). در ایران دوماه قبل شروع به اپلای کردم و چنتا مصاحبه داشتم. دوتا مصاحبه از ایران اکی کردم،یکی شهر وتسلا یکی برلین. رسیدم آلمان و مصاحبه اولم رو رفتم و حدود ۱۵۰ یورو هزینه داشت. مصاحبه دوم رو نرفتم(چون هزینه زیاد بود و قبول نکردن هزینه پرداخت کنن). شروع به اپلای کردم. تماس ها شروع شد و مصاحبه پشت مصاحبه‌(شاید آدرس آلمان و شماره موبایل آلمان خیلی تاثیر داشت). ده روز پس از ورودم دعوت به مصاحبه تو شهر خودم یعنی برمن شدم و پس از مصاحبه گفتن تا دو هفته جواب میدیم (یک ساعت بعد تماس گرفتن و گفتن میخوایم قرارداد امضا کنیم). شرکت گفت باید ملده بشاینیگونگ و بورتونگ مدرک تحصیلی با خودت بیاری(من هنوز خونه نداشتم که ملده کنم و زاب هم اقدام نکرده بودم) جریان رو توضیح دادم. خوشبختانه شرکت خودش لطف کرد و خونه برام اجاره کرد و اجاره و فیکسیون رو خودشون پرداخت کردند و ملده کردم. تاییده مدرک رو ادامه میگم. خود شرکت وقت از اداره مهاجرت گرفت برای اجازه کار. با پیگیری هر روزه شرکت اجازه کار از اداره کار به اداره مهاجرت منتقل شد و امروز پس از حدود ۳ هفته اجازه کارم رو گرفتم(بشاینیگونگ گرفتم و نوشته اقامت تا سال ۲۰۲۲اعتبار داره). لطف خدا بود که توی یک ماه هم مصاحبه و قرارداد و اجازه کار همه چی اکی شد. تا قبل از ورودم به آلمان حدود ۲۰۰ بار اپلای کردم. و تا بعد از قرارداد و حتی امروز قبل اجازه کار باز هم اپلای کردم. ( تا امروز ۳۰۰ تا اپلای کرده بودم که امروز متوقف شد این روند). تجربیات: روی رزومه خیلی کار کنید و از شرح وظایف توی سایت های کاریابی استفاده کنید و توی رزومتون کپی کنید. زبان المانی حتما باید بخونید. با زبان انگلیسی ۹۵ درصد پوزیشن ها از دست میره برای رشته برق. حتما زاب رو اقدام کنید قبل اومدن حتی اگر h+ باشید. اگه قصد موندن توی همون شهر دارید حتما زود ملده کنید که قرارداد جور شد تازه شما دنبال خونه پیدا کردن نباشید. شهر من ازم زاب نخواست ولی من اقدام کردم البته هنوز به دستم نرسیده. بیشتر شهرها میخواد و حتما بگیرید و به خودتون استرس ندید و ممکنه قرارداد از دست بره تا شما ملده کنید و یا تایید زاب بگیرید. چون هنوز زاب نداشتم و زمان بر بود گرفتن زاب ،برای تاییده مدرک به اینجینیور کاما شهر برمن رفتم و چک کردن گفت مدرک شما h+ هست و دوتا پرینت رشته و دانشگاه که خودمون هم به سفارت دادیم به من داد و گفت نشون کارفرما بده و در صورت لزوم به ما زنگ بزنه و ما جریان رو توضیح میدیم تا اینکه تایید زاب شما دو هفته یا دیرتر بیاد. ( حتما ingenieurkammer شهرتون وقت بگیرید سر بزنید واسه کلاس زبان و …. خیلی کمک میکنن. حتی کمک هزینه زاب و یا ترجمه مدرک و … ) البته زاب رو خود شما میتونید ارسال کنید و مشکلی نیست. این اداره کمک‌های خوبی میتونه بکنه حتی توی آلمان هم واسشون مهمه از چه شهری میخوای بری واسه مصاحبه. پس روی شهر خودتون بیشتر زوم کنید. زیاد به کاریابی‌ها اعتماد نکنید. ممکنه خیلی وقتتون بگیرن و سعی کنید مستقیم برای شرکت‌ها اپلای کنید. (البته واسه تقویت زبان و آشنایی با مصاحبه کاریابی‌ها خیلی مفید هستن). شاید توی بعضی شهرها هم موافقت کنن با کاریابی قرارداد ببندید. مهمترین نکته اینکه هیچ تلاشی در آلمان بدون نتیجه نمی‌مونه. مدرک من فوق لیسانس برق قدرت. من ۵ سال ایران تجربه کار داشتم که بیشترش بدون حقوق بود یا با حقوق کم جهت کسب تجربه
(به دلیل فاصله زیاد صنعت با دانشگاه) صبر داشته باشین و اینکه توی آلمان کارهای اداری خیلی با حوصله و زمان‌بر هست. استرس نگیرید و صبر داشته باشین. در ضمن ماه‌های آخر که ایران بودم چنتا مصاحبه برای پتروشیمی رفتم. به عنوان سرپرست برق یک قسمت از پتروشیمی شهر جم با حقوق عالی و مسکن و ماشین و دفتر کار لوکس و .. .قبول نکردم و رو هدفم زوم کردم. تمرکز روی هدف خیلی مهمه.

12- تجربه مهندس نرم افزار (برنامه نویس)
قسمت اول، درباره من: اولین بار برنامه نویسی رو سال ۱۹۹۶ با کومودور ۶۴ و کیو بیسیک تجربه کردم، تو ماه دوم ورود به رشته کامپیوتر در دانشگاه با پاسکال بازی ساده نوشتم(۲۰۰۱)، در فرجه های بین ترم اول و دوم یک کتاب شی گرایی رو تموم کردم و در عرض یک ماه اول ترم دومم کتاب “چگونه با سی پلاس پلاس برنامه بنویسیم” دایتل رو قورت دادم و در آخر ترم دوم (سال ۲۰۰۲) اولین برنامه تحت شبکه مالتی ترد (مالتی یوزر چت سرور/کلاینتس) م رو نوشتم و ۱۴ سال پیش به صورت حرفه ای و به عنوان دولاپر شروع کردم به کار تو حوزه نرم افزار. اما اینا هیچ کدوم اینجا به دردم نخورد چون این چن سال اخیر شدم تحلیل گر، مشاور، مدرس و … . الانم روزای آخرمه، دارم برمی گردم و تو یه روز آفتابی اینا رو می نویسم. این متن، ۶۰۰۰ یورو هزینه و ۶ ماه زمان برده و امیدوارم به دردتون بخوره.
قسمت دوم، درباره دوره جاب سیکری: تو این چند ماه خیلی ماجراها داشتم اما خلاصه اش: اولی که اومدم و آدرس و تلفن رو روی لینکداین به آدرس و تلفن آلمان تغییر دادم، یه هو حجم زیادی از تماس ها شروع شد که حس خوبی داشت. وقتی اومدم پلنم این بود که اگه دیدم به خاطر زبان برای پوزیشن های تحلیل و مشاوره مشکل داشتم برای دولاپر اقدام کنم. بعد از چند تا مصاحبه متوجه شدم که نه تنها برای این پوزیشن ها زبان آلمانیم خیلی ضعیغه (که قبلا هم می دونستم) بلکه زبان انگلیسیم هم اصلا مطلوب نیست، با این که تافل ۸۰ داشتم (معادل C1). با توجه به زمان بر بودن فرایندهای جذب نیرو در شرکت های آلمانی (لااقل اونایی که من تجربش رو دارم)، بعد از دو ماه به این نتیجه رسیدم و این مصادف بود با اوایل دسامبر که یه هو همه چی سایلنت می شه و همه می رن تو فاز تعطیلات و شما دیگه تماس تلفنی / ایمیلی موثری دریافت نمی کنی تا اواسط ژانویه (اینم حدود دو ماه). هر چند که من تو این دو ماه خیلی روی زبان کار کردم، ولی دو ماه برای زبان اونم برای این جاب پوزیشن ها چیزی نیست. تو اون دوماه (دسامبر و ژانویه) برای خیلی جاها اپلای کردم که از اواسط ژانویه تازه شروع کردن به تماس.در کنار این کارا یه خورده هم رو برنامه نویسیم کار کاردم تا پلن دومم رو شروع کنم. اما چند تا مشکل جدید رو تجربه کردم که مهمترین هاش: ۱− موضوع این طوری که فکر می کردم، ساده نبود و همیشه تو مصاحیه ها با این سوال مواجه می شدم که: شما چرا برای جاب پوزیشن تحلیل اقدام نمی کنین. تعجب می کردم که چرا این سوال رو می کنن و گاهی خوشحال می شدم که شاید یه پوزیشن خالی تحلیلگر دارن و خوششون اومده و برا اون می خوان. اما واقعیت اینه: ببینید، موقعیت های شغلی که شما دارید در درازمدت روی شخصیت شما و نحوه دیدتون نسبت به مساله تاثیرگذاره. مثلا کسی که چندین سال به فرایند تولید نرم افزار به عنوان تحلیلگرسیستمی نگاه کرده، جواب هاش به سوالات توی مصاحبه های شفاهی یه شکل دیگه می شه.این چیزی نیست که شما تو اون لحظه حواستون بهش باشه و یا بخواین مخفیش کنین. در دراز مدت، ذهنیت شما شکل گرفته و دو روزه اصلاح نمی شه. ۲− براشون عجیب بود که یه تحلیل گر بیاد و دوباره دولاپر بشه. ۳− چون اوج دولاپمنت من تو دوره جاوا ۷ و وب سرویس ها بود و جاوا ۸ و Spring boot رو اخیرا تو پروژه های کوچیک استفاده می کردم (و نه به صورت حرفه ای دولاپری) و اینا هم خیلی جاوا ۸ و Spring boot رو دوست دارن، تو این موارد هم مشکل داشتم. (اگه جاوا کارید و می خواید بیاد، جاوا ۸ رو خیلی مسلط باشین) ۴− من نمی دونم که آیا در مورد اونایی که تعداد سال های تجربشون در حوزه مهندسی نرم افزار کمه هم این قدر سخت گیری هست یا نه، اما برای اینا ۱۰ سال سابقه یعنی خدای برنامه نویسی / مهندسی نرم افزار بودن و موارد زیر رو ازتون در حداکثر دانش و تجربه می خوان و البته با استانداردهای آلمانی: Software Design Patterns Clean Code Clean architecture Refactoring برای پوزیشن های سطح پایین تر overqualify می شین و خود به خود مصاحبه هاتون کشیده می شه به پوزیشن های سطح بالاتر تو شرکت های خاص تر و نمی تونین خواسته اینا رو ارضا کنین. سه نمونه از خواسته هاشون: ۴−۱− مثلا در جواب یکی از ریجکت هام که محترمانه خواسته بودم دلایلشون رو بنویسن (چون فکر می کردم برنامه ام هم خوب جواب می ده و هم خیلی efficient هست، این جواب رو گرفتم: ++

it works + invalid inputs are handled correctly + breadth-first implementation using a queue — writes a new attribute to the existng data structure, while this eliminates the need to create a new data structure, we consider it a bad practice to mutate the … – tabstopps to format code instead of whitespace

در مورد سومین دلیلش: من تو یه تسکی که برای یه شرکت دیگه هم رده اینا قبلا انجام داده بودم، به لحاظ اصول مهندسی نرم افزار اومدم و دیتا استراکچرها رو برای هرکاری مستقل در نظر گرفتم. (۲−۴−) اونجا ریجکت شدم چون از دیتااستراکچرهای موجود استفاده نکردم. اینجا، علی رغم اصول طراحی ام و براساس اون تجربه، اومدم این کار رو کردم و با این جمله مواجه شدم (هر دو شرکت روی یک مفهوم کار می کنن، و دقیقا یه محصول رو می دن و رقیب همن) در مورد چهارمین دلیلش: این دیگه از اون ایراداته. البته برا خودمم تو سایر تسک ها این ایراد رو نگرفته بودن. این رو من برای کوتاه شدن طول کد قبلا به این شکل تنظیم کرده بودم که اینجا از دلایل اصلی ریجکت شد. به همین سادگی. ۴−۳− یا مثلا تو یه مورد دیگه که خیلی طرف ادعا می کرد که efficiency کد و مرتبه زمانیش براشون مهمه (از نرم افزارهای حوزه مالی بود)، به برنامه مالتی ترد نوشتم که انصافا کاراترین و کلین ترین کد مالتی تردی بود که تا حالا نوشته بودم و خودم به خودم تب ریک گفتم آخرش 😉 در کمترین حد ممکن از Lock استفاده کردم و بدون ایراد تو شدیدترین performance test هایی که می تونستم انجام بدم سربلند بیرون اومده بود. اینجا هم ریجکت شدم. دلیلش رو پرسیدم، گفت کدت خیلی خوب بود، کاراییش هم خوب بود ولی اون سطح از senior بودن که ما می خوایم رو نداری و این که تو مصاحبه چیزی رو گفتی بلدی که انجام ندادی وحرف و عملت یکی نبود. تعجب کردم (ناراحتم شدم، بهم برخورده بود) و محترمانه ازش پرسیدم که چه موردی بود که حرفش رو زدم ولی عمل نکردم، گفت: شما گفتی −TreeMap ها رو مسلطی ولی در فلان جا استفاده نکردی. جواب دادم که تشکیل TreeMap با n داده از مرتبه زمانی O(n log n) هست و وقتی شما چند میلیون داده داری، کلی هم حافظه می خواد درحالی که تنها دو مقدار ماکزیمم رو لازم داریم و نه لیست مرتب شده از همه مقادیر رو و اتفاقا من از الگوریتمی استفاده کردم که از مرتبه O(n) می تونه پیداشون کنه و تنها دو تا int فضای اضافی می خواد. و دیگه جواب نداد. (البته خودمم نمی دونم آیا راه حل بهتری هم وجود داشته یا نه) نکته ۱: مثال های بالا رو با جزييات گفتم که دقیقا بدونین دنبال چی می گردن نکته ۲: البته خوبه که اینا لااقل جواب می دادن. خیلیا که اصلا جواب نمی دن. بعضی مواردم این قدر بی ادب هستن که وقتی داری مصاحبه می کنی، تا موقعی که هنوز احساس می کنن که بهت احتیاچ دارن یا این که ممکنه همکار آینده شون باشی، خیلی باهات جیجی باجی هستن و درست همون لحظه ای که به این نتیجه برسن که “شما برای اون پوزیشن مناسب نیستی”، اصلا یه هو عوض می شن و جوری رفتار می کنن که انگار داره وقتشون تلف می شه. حسی بدی بهتون دست می ده ولی بدونین که اینجوریا هم پیدا می شن. قسمت سوم، نتیجه گیری و تجربیات: ۱− سابقه زیاد کمک می کنه که خیلی سریع ویزاتون بیاد (برا من ۳ هفته) ولی اینجا کلی اذیت می شین. من از یه جایی به بعد دیگه سوابق مرتبتم رو بالای ۵ سال عنوان نکردم و نوع مصاحبه هام متفاوت شد. اگه بخوام بار دیگه برای جاب های اینترنشنال اقدام کنم، سوابقم رو بالای پنج سال نمی گم و زبانم رو خیلی قبلش تقویت می کنم. ۲− شما به احتمال زیاد در همون زمینه ای شاغل خواهید شد که اخیرا تجربه اش رو داشتین. خیلی به سوابق قبلتون تکیه نکنین. ۳− خیلیا با زبان انگلیسی کار پیدا کردن. خیلی خیلی بیشترها با زبان آلمانی. با توجه به جاب آفرهایی که من تو این دوره دیدم، شرایط پوزیشن های زبان آلمانی از پوزیشن های انگلیسی ساده تر هست عموما. ۴− وقتی ایران بودم، چند تا شرکت رو که بهشون علاقه مند بودم رو رصد می کردم و می دیدم که تند و تند دارن جاب پوزیشن باز می کنن. متوجه شباهت های آکهی هاشون شده بودم اما فکر می کردم خوب چندین نفر با یک سطح توانمندی و رزومه می خوان. بعد که اومدم و با چن تا شون مصاحبه دادم، متوجه شدم که این حالت ها هم ممکنه وجود داشته باشه: ۴−۱− شرکت داره کار خودش رو می کنه و نیرو در تمامی سطوح (جونیور تا سنیور) داره و مشکل کمبود نیرو نداره. بنابراین از روی “شکم سیری” و با خیال راحت شروع می کنه به آگهی دادن و دنبال یه نفره که با اسب سفید و توانمندی های زیاد بیاد و یه حال اساسی بهشون بده (کیفیت محصولشون رو بالا ببره، پروسه تولیدشون رو کاراتر کنه و …). کلی وقت برای مصاحبه ها و تسک های اینا می زاری، آخرش می بینی وقت تلف کنی بوده. ۴−۲− به قول پارسا، خیلیاشونم فقط دارن ادعا می کنن که دارن رشد می کنن و نیاز به نیرو دارن (آگهی هاشون جنبه بزرگ نمایی خودشون رو داره). ۴−۳− بعضی ها هم تو مصاحبه هاشون، بیشتر از اون که از شما سوال کنن در باره خودشون و برنامه هاشون صحبت می کنن. (یه جور تبلیغ چهره به چهره با افراد متخصص اون حوزه). شابد به امید این که اگه شما جایی جذب شدین به عنوان سنیور، بتونین اونا رو ریکامند کنین.۵− مشکل در تفهیم نوع ویزا (جاب سیکر): یه چیزی که این وسط مطرحه این که، دوستان پناهنده هم ظاهرا یه مرحله از پروسه اقامتشون هم شبیه همین اسم رو داره (اگه اشتباه نکنم: آربایت زوخه اسمشه). این افراد بعد کار پیدا کردن یک پروسه دادگاه و … دارن که خلیلی زمان بر هست و ممکنه در نهایت به ویزا هم منجر نشه. (بازم دوستان که مسلط ترن نظر بدن بی زحمت). اگه حواستون نباشه ممکنه کارفرما فک کنه شما هم تو اون مرحله این. بنابراین اگه فک می کنین که طرف تایپ ویزای شما رو نمی دونه، هر جور شده بهشون بفهمونین که این یه ویزای که به اسکیل ورکرها می دن. و یا این که این ویزا رو تو کشور خودتون گرفتین و پروسه اداریش رو طی کردین و … ۶− بحث زبان خیلی مهمه. چون مهمترین ابزار تعاملی تون هست. باهاش می تونین خودتون رو پرزنت کنین و در مواقع لازم از حقتون دفاع کنین. (این بند کوتاه ولی ارزشش از بقیه بندها بیشتره!!) ۷− اگه تحلیل گرین، آلمانی باید خیلی مسلط باشین. ۸− اگه جاوا کارین، جاوا ۸ و spring boot و تکنولوژی های وابسطه اش رو مسلط باشین ۹− تو تخصص خودتون ویدیوهای یوتیوب رو زیاد نگاه کنین ( هم زبان تون بهتر می شه و هم خیلی چیزا دستتون میاد) ۱۰- خیلیاشون تو مصاحبه ها، هرچی شما جواب بدی می گن (good, nice, ..) و اوایل فکر می کنین که چقدر جالب، این داره کلی از رزومه و جواب ها خوشش میاد. اما، بعد می بینی که ریجکت شدی. دقت کنین که اونا حق ندارن نسبت به کارهای گدشته شما ایراد بگیرن و فقط می تونن در نهایت تصمیم بگیرن که شما رو همون طور که هستین برای جاب پوزیشن مورد نظر مناسب می دونن یا نه. کلام آخر: کلا هر چی زبان مسلط تر باشین، رزومتون یک دست تر، تخصصی تر و به روزتر باشه و سابقه تون نه خیلی کم باشه و نه خیلی زیاد خیلی بهتره (اگه سابقه زیاد دارین، حتما تو شرکت های بزرگ بوده باشه). و اگه مثل من به خاطر کوچیک بودن شرکتتون تو ایران خیلی سریع رشد کردین و پست های بالاتر گرفتین، یا با توجه به تعداد کم همکارا و مشکلات اقتصادی شرکتتون، چن تا پست داشتین و یا به خاط قدیمی بودن‌ تکنولوژی هایی که تو شرکتتون بوده به روز نشدین، بدونین که به احتمال زیاد بعد چن ماه بر می گردین.

13- تجربه خانم مهندس شبکه
مصاحبه حضوری داشتم. البته مصاحبه اول با شرکت رو از طریق اسکایپ در ایران چند روز قبل از اومدنم پاس کردم . من مونیخ هستم و شرکت برای مصاحبه حضوری بلیط رفت و برگشت قطار ICE و یک شب رزرو هتل در برلین رو برام ایمیل کرد. در بدو ورود به شرکت که روز 2 فروردین بود مدیر IT شرکت بعد از سلام و احوالپرسی به من گفت Happy Nowrouz که واقعا سورپرایز شدم. مصاحبه حدود 3 ساعت طول کشید. بیشتر تایم مصاحبه تکنیکال با دو نفر از مدیران IT شرکت و در پایان هم با مدیر عامل و HR شرکت بود. سوالات تکنیکال و تخصصی بیشتر مربوط به تاپیکهایی بودند که خودم در رزومه به عنوان تخصص و یا جز سوابق کارم نوشته بودم .من با زبان انگلیسی اپلای کردم و هر دو مصاحبه اسکایپی و حضوری هم انگلیسی بود که من مکالمه انگلیسیم خوبه و تقریبا میتونم بگم فلئونت صحبت میکنم. آلمانیم در سطح A2.1 هست. اما تو مصاحبه با HR وقتی صحبت زبان شد خودم چند جمله از صحبتهامو به آلمانی گفتم و قرار براین شد که من کلاس آلمانی برم و تا چند ماه آینده زبان آلمانیم طوری باشه که بتونم با همکاران شرکت آلمانی صحبت کنم. توصیه من به همه دوستان اینه که تا وقتی ایران هستند زبان آلمانی رو خیلی خوب یاد بگیرید. در بحث کار پیدا کردن زبان آلمانی به اندازه تخصص به شما کمک میکنه و فاکتور بسیار مهمی هست.تجربه من از اپلای ، ایمیلها و تماسها برای مصاحبه اینه که پوزیشن با زبان آلمانی حتی برای فیلدهای مختلف IT و بخصوص شبکه قطعا تعدادش خیلی بیشتر از انگلیسی هست. یک ماه قبل از ورود به آلمان زمان بسیار مناسبی برای اپلای جدی هست . متن آگهی ها رو دقیق بخونید و اگر بالای 70 درصد با رزومه و تخصص شما مچ بود برای اون پوزیشن اپلای کنید. من در رزومه آدرس آلمان و شماره تماس ایران و در کاور لتر زمان حضور در آلمان رو که نزدیک بود نوشته بودم. در کاور لتر از نوع ویزا چیزی نگید ولی درمصاحبه اگر از شما پرسیدند توضیح بدید که بعد از دریافت قرارداد میتونید اجازه کار بگیرید. فرمت رزومه من مطابق استاندارد سایت lebenslaud.de بود. میزان حقوق درخواستی رو هم در پایان کاور لتر بصورت یه بازه عددی نزدیک به حقوق بلوکارت و بیشتر از سقف بلوکارت نوشته بودم و اضافه کرده بودم که Negotiable هست .در پایان مصاحبه وقتی از شما می پرسند که آیا سوالی دارید؟ بیشتر ازینکه در مورد میزان حقوق و مزایا و مرخصی و … صحبت کنید خودتون رو مشتاق یادگیری تکنولوژیها و مهارتهای جدید و زبان آلمانی نشون بدید که قطعا فیدبک خوبی خواهد داشت. مثلا میتونید بپرسید پلن شرکت شما برای آموزش مهارتها و نرم افزارهای جدید چیه و آیا شما بودجه آموزش دارید؟ و….. در پاسخ به این سوال که چرا آلمان رو انتخاب کردید هرگز از وضعیت بد سیاسی و اقتصادی کشور صحبت نکنید که فکر نکنند شما از ایران فرار کردید و روحیه گلایه مند نداشته باشید. میتونید اینطور پاسخ بدید که من سالها در ایران کار کردم و حالا تصمیم گرفتم که فاز جدیدی از زندگی و کار رو با تجربه در اروپا شروع کنم و به خودم فرصت پیشرفت بیشتری رو در فضای کاری اینترنشنال بدم. در مورد انتخاب آلمان هم میتونید به وضعیت خوب اقتصادی و صنعتی بودن این کشور اشاره کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *