در اینجا میخواهیم در مورد مهاجرت به آلمان، انواع روش های اخذ اقامت و تابعیت آلمان و قوانین مربوط به اخذ انواع ویزای آلمان توضیح بدهیم. آلمان از جمله  کشورهای مهاجر پذیری است که هر ساله مقصد مهاجرت بسیاری از ایرانیان نیز می باشد. متقاضیان مهاجرت به آلمان با سوالات زیادی از این قبیل مواجه می شوند که روش های قانونی برای اخذ اقامت آلمان کدامند؟ و آیا می توان تابعیت آلمان را به دست آورد؟ هزینه مهاجرت به آلمان چه میزان است؟ در این نوشتار سوالات پیرامون مهاجرت به آلمان پاسخ داده شده است و تمامی روش های مهاجرت به آلمان و شرایط آن ها به صورت کامل توضیح داده شده است. مباحثی که در این نوشتار بررسی می گردد:
مهاجرت به آلمان و شرایط عمومی آن
مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل
مهاجرت به آلمان از طریق کار
مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه گذاری
مهاجرت به آلمان از طریق تولد
مهاجرت به آلمان از طریق ازدواج
مهاجرت به آلمان از طریق پناهندگی
مهاجرت به آلمان و هزینه های زندگی در آلمان
مهاجرت به آلمان و شرایط اخذ تابعیت آلمان

مهاجرت به آلمان و شرایط عمومی آن
کشور آلمان که با نام رسمی جمهوری فدرال آلمان معرفی می شود، در قاره اروپا واقع شده است و از صنعتی ترین کشورهای جهان می باشد. آلمان همچنین ثروتمندترین کشور اروپایی می باشد. این کشور از 16 ایالت تشکیل شده است که در برخی از مسائل می توانند به صورت مستقل عمل کنند. آلمان عضو سازمان ملل متحد، ناتو، کشورهای گروه هشت و گروه پنج بوده و از بیان گذاران اتحادیه اروپا نیز می باشد. با توجه به اینکه این کشور چهارمین کشور قدرتمند صنعتی است، کارخانه جات و کمپانی های بزرگی در آلمان مستقر هستند و باعث به وجود آمدن فرصت شغلی فراوان در این کشور شده اند. کشور آلمان در سال های اخیر با کمبود نیروی کار مواجه بوده است و برای تامین نیروی مورد نیاز خود اقدام به جذب مهاجرین از سراسر جهان نموده است. بنابراین برنامه های مهاجرتی و شرایط ویژه برای جذب مهاجرین در نظر گرفته شده است. سیستم آموزشی شناخته شده در سطح دنیا و دانشگاه های رایگان نیز دلیل دیگری برای مهاجرین است که این کشور صنعتی را به عنوان مقصد مهاجرت خود انتخاب نمایند. از این رو هر ساله مهاجرین زیادی اقدام به اخذ اقامت آلمان می نمایند که در این بین ایرانیان زیادی نیز کشور آلمان را به عنوان مقصد خود برای مهاجرت انتخاب می کنند.
مهاجرت به آلمان و طرق اخذ اقامت آلمان از راه های مختلف یکی از پر طرفدارترین موضوعات جستجو در گوگل می باشد، انواع راه های مهاجرت به آلمان به دسته های مختلفی تقسیم می گردد، با توجه به اینکه درصد تعداد افرادی که قصد مهاجرت دارند روز به روز افزایش می یابد لذا افرادی که علاقه مند به مهاجرت به آلمان هستند می بایست در انتخاب راه مهاجرت خود دقت بسیار زیادی داشته باشند و لازم است جهت انتخاب صحیح تر با کارشناسان و مشاورین با تجربه و وکیل مهاجرت به آلمان مشورت نمایند. با ادامه مقاله همراه شوید و تمامی راه های مهاجرت به آلمان را بشناسید
مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل
تحصیل در آلمان از گذشته به خصوص در سال های اخیر مورد توجه بسیاری از دانشجویان بوده است. دلایل زیادی من جمله سطح عملی بالا در دانشگاه های آلمان، نظام تحصیلی رایگان، ارائه خدمات علمی و آموزشی بسیار عالی، امکان تحصیل به دو زبان انگلیسی و آلمانی، شرایط بسیار خوب کار پس از پایان تحصیل و دلایل دیگری باعث شده است آلمان یکی از اولین انتخاب های مهاجرت و تحصیل باشد. البته توجه داشته باشید که تحصیل به تنهایی نمی تواند منجر به اخذ اقامت دائم آلمان شود و افراد برای تحقق این امر باید پس از پایان تحصیل خود در آلمان استخدام شوند و ویزای خود را به نوع کاری تغییر دهند. فارغ التحصیلان به مدت 18 ماه فرصت دارند که در آلمان بمانند و به جستجوی کار بپردازند در صورتی که نتوانند در این زمان در شغلی مرتبط با رشته تحصیلی خود مشغول به کار شوند باید کشور آلمان را ترک کنند.
تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی
فرصت خوبی که در حال حاضر در آلمان وجود دارد تحصیل در مقطع پیش دانشگاهی و لیسانس بدون قبولی در دانشگاه سراسری ایران است. در واقع دانش آموزانی که دیپلم ۱۲ ساله را در ایران اخذ نموده اند با دارا بودن مهارت زبان آلمانی در سطح B1 یا B2 می توانند دوره ۹ ماهه کالج را در آلمان پشت سر بگذارند و وارد مقطع کارشناسی شوند. دانش آموزانی که مدرک خود را با معدل بالا اخذ نمایند می توانند بدون گذراندن دوره کالج وارد بهترین دانشگاه های آلمان شوند.
تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد
مقطع کارشناسی ارشد در آلمان در بیشتر رشته ها به دو زبان انگلیسی و آلمانی ارائه می شود و دانشجویان می توانند با داشتن مدرک زبان انگلیسی آیلتس 6.5 به بالا و یا مدرک زبان آلمانی B2 در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل نماید. هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد نیز همانند مقطع کارشناسی تقریباً رایگان می باشد و دانشجویان هزینه ای در حدود ۱۵۰ تا ۳۰۰ یورو در هر ترم به عنوان شهریه پرداخت می نمایند.
تحصیل در آلمان در مقطع دکترا
در مقطع دکترا پذیرش با تأیید استاد راهنما انجام می پذیرد و در واقع کسانی می توانند در مقطع دکترا تحصیل نمایند که رزومه تحصیلی خوبی داشته باشند و از نظر استاد راهنما قابل تأیید باشند. همانطور که می دانید تحصیل در مقطع دکترا در آلمان به عنوان شغل پذیرفته شده است و دانشجویان با عملکرد مناسب خود در دانشگاه می توانند حقوق دریافت کنند و هزینه زندگی خود را تأمین نمایند. البته میزان این دستمزد به عملکرد دانشجو بستگی دارد و دستمزد همه دانشجویان به یک میزان نخواهد بود.
مهاجرت به آلمان از طریق کار
طبق گزارش آماری که ژانویه ۲۰۱۶ منتشر شد، بیش از ۱۱ میلیون نفر از جمعیت حال حاضر آلمان خارج از خاک آلمان متولد شده اند. به عبارتی دیگر یک هشتم جمعیت آلمان را مهاجرین تشکیل می دهند و جالب تر آنکه این گزارش اشاره می کند سهم مهاجران از بازار کار آلمان بیش از یک هشتم است، تقریبا یک هفتم نیروی کار آلمان را مهاجران تشکیل می دهند و این مشخص می کند نیروی کار خارجی سهم پررنگی در صنعت و شکوفایی اقتصادی آلمان داشته است. از این رو دولتمردان و پارلمان آلمان قوانین تسهیل کننده ای برای مهاجرت به آلمان از طریق کار تصویب کرده اند. همچنین حضور گسترده مهاجران در این کشور نشان از سطح بالای کیفیت زندگی و همچنین قوانین تسهیل شده مهاجرت به آلمان برای نیروی تحصیلکرده و جویای کار است. آمار مهاجرتی آلمان نشان می دهد که بیشترین مهاجرین به ترتیب در شهرهای برلین، هامبورگ، مونیخ، کلن و فرانکفورت زندگی می کنند و پس از این شهرها، جمعیت مهاجرین در شهرهای جنوبی و غربی به مراتب بیشتر از سایر شهرها است. نرخ بیکاری در آلمان بسیار پایین می باشد و در نمودار زیر قابل بررسی است.
با توجه به نیاز روزافزون آلمان به نیروی متخصص و تحصیلکرده، دولت آلمان تسهیلات خاصی برای متقاضیان علاقه مند به کار و زندگی در آلمان فراهم نموده است. پارلمان آلمان قانونی را تصویب کرده است که طبق آن علاقه مندان واجد شرایط می توانند با ویزای جستجوی کار به آلمان سفر کرده و شش ماه در آنجا اقامت داشته باشند. ضمنا در این مدت می توانند به جستجوی شغل مناسب بگردند و پس از عقد قرارداد با کارفرمایان آلمانی، اقامت موقت، بلوکارت و یا اقامت دائم آلمان را دریافت کنند.
شرایط دریافت ویزای جستجوی کار آلمان
ترجمه و تایید مدارک تحصیلی حداقل مدرک کارشناسی مورد نیاز است. نیاز بازار کار آلمان بیشتر مربوط به رشته های پزشکی و مهندسی می باشد.
تسلط به زبان انگلیسی و یا آلمانی مدرک زبان الزامی نیست، اما برای بالا بردن شانس موفقیت باید به یکی از زبان های انگلیسی و یا آلمانی مسلط باشید و تجربه نشان داده است که بسیاری از افراد بدون مدرک زبان، در زمان مصاحبه رد می شوند. مدرک زبان آلمانی B1 مورد نیاز می باشد. اگر فقط به زبان انگلیسی مسلط هستید، پس از ورود به آلمان، یافتن کار برای شما کمی دشوار خواهد بود. اما پس از یافتن شغل مناسب و عقد قرارداد، هزینه کلاس های آموزشی زبان آلمانی را شرکتی که شما را استخدام کرده است به عهده می گیرد.
سابقه کار داشتن سابقه کار امتیاز مثبتی برای پرونده شما محسوب می شود اما تازه فارغ التحصیلان نیز توانسته اند این ویزا را دریافت کنند. معمولاً توصیه می شود حداقل 3 سال سابقه کار داشته باشید.
گواهی تمکن مالی این گواهی قبل از روز مصاحبه باید از بانک گرفته شود و نشان دهد که در زمان اقامت در آلمان می توانید هزینه های زندگی خود را تامین کنید.
انگیزه نامه چگونگی نوشتن انگیزه نامه بسیار مهم است و نقش بسزایی در رد و یا قبولی ویزای شما دارد. در این مورد حتما از چندین نفر دیگر که آگاهی و تجربه مناسب دارند راهنمایی و مشاوره بگیرید.
وصیه نامه اجباری نیست، اما اگر از یک هم رشته ای که در آلمان مشغول به کار است، توصیه نامه داشته باشید، امتیاز مثبتی محسوب می شود.
ویزای جستجوی کار آلمان به مدت 6 ماه اعتبار دارد و قابل تمدید نمی باشد. در صورتی که در این زمان شخص موفق شود در شغلی مرتبط با رشته تحصیلی خود استخدام شود، می تواند ویزای کار آلمان را دریافت کند. این ویزا قابل تمدید می باشد و پس از 5 سال کار و پرداخت مالیات در آلمان می توان برای اخذ اقامت دائم آلمان درخواست داد. پس از گذشت 3 سال از اقامت دائم نیز می توان برای کسب تابعیت آلمان درخواست نمود.
مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه گذاری
کی از راه های اخذ اقامت آلمان، سرمایه گذاری در این کشور می باشد. سرمایه گذاران می توانند از طریق ثبت شرکت در آلمان و ارائه یک طرح توجیح اقتصادی قابل قبول اقامت این کشور را کسب نمایند. شرایط ثبت شرکت در آلمان به شرح زیر می باشد.
سرمایه گذاری مبلغ 30،000 تا 40،000 یورو
ارائه یک بیزنس پلن یا طرح تجاری قوی
ثبت شرکت و اجرای طرح تجاری
تولید شغل و تاثیر مثبت بر روی اقتصاد آلمان
تایید اتاق بازرگانی و اداره مهاجرت آلمان با طرح اقتصادی
از بین درخواست هایی که هر ساله برای ثبت شرکت و سرمایه گذاری در آلمان ارائه می شود تنها تعداد محدودی پذیرفته می شود، بنابراین توصیه می شود پیش از تصمیم گیری در خصوص سرمایه گذاری در آلمان حتما تمامی جوانب را بسنجید و شرایط کشورهای دیگر را نیز بررسی کنید.
ده دلیل عمده وجود دارد که کشور آلمان را به بهترین کشور برای اجرای ایده های کارآفرینی و سرمایه گذاری تبدیل کرده است.
زیرساخت های درجه یک
طرح های تشویقی و حمایت از کارآفرینان و سرمایه گذاران
شرایط مالیاتی رقابتی
بستر سرمایه گذاری ایمن
کیفیت زندگی
اقتصاد پیشرو
بازیگر جهانی
بهره وری بالا
نیروی کار بسیار عالی و متخصص
قدرت نوآوری

مهاجرت به آلمان از طریق ازدواج
یکی از آسان ترین روش های اخذ تابعیت آلمان از طریق ازدواج با یک شخص آلمانی و یا شخص مقیم کشور آلمان است اما باید توجه داشته باشید که امروزه به دلیل سوء استفاده هایی که از این طریق انجام شده است قوانین بسیار سختگیرانه ای در این باب وضع شده است. لذا در حال حاضر تنها افرادی می توانند مهاجرت به آلمان را از طریق اخذ ویزای ازدواج پیش بگیرند که قصد واقعی این امر را ثابت نمایند. در واقع اگر شخصی قصد ازدواج با یک تبعه آلمان و یا مقیم آلمان را داشته باشد می بایست مدارکی همچون عکس های خانوادگی، ایمیل، سند ازدواج، گواهی تجرد و گواهی عدم سوء پیشینه را به سفارت ارائه دهد. شخص تبعه آلمان نیز می بایست ثابت نماید از نظر مالی امکان تأمین همسر خود را در کشور آلمان خواهد داشت. یکی از شرایط خاص و ویژه این امر دریافت دستمزد مکفی برای تأمین معاش دو نفر شخص بالغ در کشور آلمان است. همچنین شخص تبعه آلمان می بایست ثابت نماید سابقه نقض قانون و سوء پیشینه ای در کشور آلمان نداشته است. یکی از مواردی که همسر ایرانی می بایست به آن توجه نماید داشتن مهارت زبان آلمانی در سطح ابتدایی است.
از جمله قوانینی که امروزه از بروز هر گونه سوء استفاده از طریق ازدواج جلوگیری می نماید اعطای پاسپورت به همسر خارجی پس از گذراندن حداقل ۳ سال زندگی مشترک در آلمان است. بنابراین مهاجرت به آلمان از طریق ویزای ازدواج یکی از آسان ترین و در عین حال حساس ترین ویزا ها از نظر دولت آلمان است.

مهاجرت به آلمان از طریق تولد
یکی از طرق کسب تابعیت تولد می باشد که اعطای تابعیت از طریق تولد در دنیا دارای دو سیستم خاک و خون می باشد. گاها در برخی کشورها مثل کشور آلمان و بر طبق بند ۲، از ماده ۷ قانون مدنی آلمان، یک شخص می تواند چندین اقامتگاه دارا باشد، لذا همانطور که در بحث تابعیت، اشخاص دارای تابعیت مضاعف هستند در بحث اقامتگاه نیز افرادی هستند که دارای بیش از یک اقامتگاه هستند. کشور آلمان تابع، سیستم خون است. یعنی طفلی که در کشور آلمان متولد می شود تابع نسب و خون والدین خود قرار می گیرد. بدین معنا که طفل تا رسیدن به سن قانونی تابعیت اقامتگاه پدری خود را دارا است و متعاقب آن می تواند اقامتگاه مادری خود را برگزینند که البته این مورد بسته به کشور مادری دارد که قانون تابعیت مضاعف را پذیرفته باشد.
براساس قانون مدنی آلمان، موارد ذیل سبب اخذ تابعیت آلمان، از طریق سیستم خون یا خاک می باشند.
اگر فرد از پدر و مادر آلمانی به دنیا بیاید.
طفلی که در خاک آلمان، از پدر و مادر نامعلوم به دنیا آمده است.
فرد متولد شده در آلمان که در 21 سال ابتدایی زندگی، حداقل 8 سال را در آلمان زندگی کرده باشد.
به مدت حداقل 6 سال در مدارس آلمان تحصیل کرده باشد.
نکته ای که در این جا باید مورد توجه قرار گیرد، این است که تابعیت آلمانی براساس سیستم خون پایه گذاری شده است و طفلی که یکی از والدینش آلمانی باشد، بدون توجه به محل تولد طفل آلمانی محسوب خواهد شد.

مهاجرت به آلمان از طریق پناهندگی
یکی دیگر از روش های مهاجرت به آلمان، پناهندگی در آلمان است. توجه داشته باشید که مؤسسه حقوقی ملک پور به دلیل خطرات این روش، هیچ گونه مشاوره و خدماتی در زمینه پناهندگی ارائه نمی دهد. طبق کنوانسیون ژنو اشخاصی که در خاک کشور خود احساس نا امنی و خطر می کنند می توانند از حمایت کشورهایی که عضو این کنوانسیون هستند بهره مند شوند. امروزه با توجه به حجم زیاد پناهنده در سر تا سر دنیا به خصوص در کشور آلمان امکان رد درخواست پناهندگی بسیار زیاد است و کیس های پناهندگی با دقت بسیار بیشتری بررسی می شوند لذا باید توجه داشته باشید این روش به هر بهانه قابل قبول نیست و ریسک زیادی به همراه خواهد داشت. با توجه به خطراتی که امروزه متوجه پناهندگان می شود بر همه واضح و مبرهن است که این روش مردود شناخته شده است و به هیچ وجه از سوی حقوقدانان توصیه نمی شود.
اشخاصی که در آلمان درخواست پناهندگی ارائه می دهند از خدماتی برای گذران زندگی خود برخوردار می شوند. این خدمات شامل پرداخت هزینه های اولیه زندگی من جمله خوراک، پوشاک و مسکن می شود. البته منظور از مسکن مکان هایی است که وضعیت قابل قبولی از جهت بهداشتی و امنیت خاطر ندارند و پناهجویان تا زمان تأیید درخواست پناهندگی خود می بایست این شرایط را پذیرا باشند در غیر این صورت خدماتی از طرف دولت دریافت نخواهند نمود.

مهاجرت به آلمان و هزینه های زندگی در آلمان
یکی از مواردی که افراد پیش از تصمیم گیری در خصوص کشور مقصد برای مهاجرت بررسی می نمایند، هزینه های زندگی در آن کشور می باشد. هزینه های زندگی در آلمان با توجه به اینکه این کشور در قلب اروپا واقع شده است و کشوری بسیار صنعتی است، در مقایسه با کشور های هم ترازش، مناسب است. گران ترین شهر آلمان دوسلدورف می باشد که هزینه زندگی در آن به صورت میانگین ماهیانه 2،600 یورو گزارش شده است. از سوی دیگر شهر لایپزیک به عنوان ارزان ترین شهر آلمان شناخته می شود که هزینه ماهیانه زندگی در این شهر به صورت میانگین 1،900 یورو می باشد.
مهاجرت به آلمان و شرایط اخذ تابعیت آلمان
گام آخر در مسیر مهاجرت به آلمان اخذ تابعیت این کشور می باشد. روشی برای اخذ تابعیت آلمان در زمانی کوتاه وجود ندارد. در تمامی روش ها فرد باید مدت زمان مشخصی را در کشور آلمان اقامت کند و سپس اقامت دائم آلمان را اخذ نماید تا بتواند برای تابعیت آلمان درخواست کند. افرادی که همسر آلمانی دارند می توانند پس از 3 سال زندگی در آلمان جهت اخذ تابعیت درخواست نمایند. برای افراد دیگر در حالت عمومی شخص باید حداقل به مدت 5 سال در کشور آلمان به کار بپردازند و مالیات پرداخت کند تا بتواند اقامت دائم آلمان را دریافت کند. پس از اخذ اقامت دائم نیز شخص پس از گذشت 3 سال دیگر می تواند برای اخذ تابعیت و پاسپورت آلمانی اقدام کند. برای تحقق این امر شخص باید نشان دهد که با جامعه آلمان ادغام شده است و با فرهنگ، تاریخ و زبان این کشور آشنایی کامل دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *