تصور کنید که در کشور خود کسب و کاری دارید و می خواهید آن را به آلمان گسترش دهید. در این بین، شما در فکر گرفتن اقامت موقت و بعداً اقامت دائم آلمان هستید.

می دانید چه کارهایی باید انجام بدهید؟
برای این منظور باید چند نکته را در نظر بگیرید:

  • اول اینکه چگونه باید به عنوان یک متقاضی اقدام کنید؟
  • دوم اینکه آیا مدرک شما با شرایط مطابقت دارد؟
  • و نهایتا اگر اینطور است چه مراحلی باید انجام شود؟

نکته مهمی که باید بدانید این است که پس از تشکیل هر شرکت یا راه اندازی کسب و کار در آلمان، قوانینی در آلمان وجود دارد که شما را قادر می سازد در این کشور مستقر شوید و کار کنید که هر کدام از آنها از پیش نیازهای متفاوتی را می طلبد. اغلب اوقات متقاضیان از الزامات بخش‌های مختلف حقوقی غفلت می‌کنند یا در هم می‌آمیزند که در نهایت می‌تواند منجر به رد پرونده آنها شود.

برای روشن شدن این موضوع برای شما به عنوان متقاضی خوداشتغالی در آلمان، ما دو سناریو ممکن را در اختیار شما قرار می دهیم که در صورت انجام شرایط و ارائه مدارک معتبر، می توانید مجوز کار خود را دریافت کنید.


به طور کلی می توانید در شرکتی که تا حدی مالک آن هستید (مالکیت کمتر از 50 درصد از سهام شرکت) شاغل شوید یا در شرکتی که بیشتر از 50 درصد آن را دارید، خود اشتغال شوید. برای مدل اول باید به عنوان یک کارمند در شرکت در راستای رزومه و فعالیت شرکت خود موقعیتی داشته باشید و برای دومی باید به عنوان مدیر عامل منصوب شوید و بتوانید ثابت کنید که می توانید اداره تجارت را با موفقیت انجام دهید. برای اولی یک قرارداد کار مورد نیاز است در حالی که برای دومی یک طرح تجاری مورد نیاز است.

بسته به رزومه، ظرفیت و اهداف شما در آلمان، مشاور شما باید بتواند به درستی تصمیم بگیرد که کدام بخش برای شما بهتر است.


اگر مدل اول برای شما مناسب تر است، پس یک قرارداد کاری لازم است. در این قرارداد، وکیل شما باید قانون کار و مهاجرت را به طور همزمان در نظر بگیرد تا توجیه کند که آیا شما می توانید برای این موقعیت در آلمان مناسب باشید و دلیل نیاز به حضور فیزیکی شما چیست. بدیهی است که اداره کار، یکی از نهادهای اصلی است که تصمیم می گیرد که آیا این شغل برای شما مناسب است یا خیر. به علاوه اداره مهاجرت شهر مورد نظر (معمولا شهری که کارفرما در آن مستقر است) حرف آخر را می زند و تصمیم می گیرد که اقامت را به شما بدهد یا خیر.
با این حال، برای مدل دوم، آنچه بیش از همه مهم است، طرح تجاری است که پشت شرکتی است که می خواهید در آینده راه اندازی کنید. باید بتوانید ثابت کنید که این تجارت برای منطقه از نظر اقتصادی جذاب است و اینکه شما ظرفیت مالی، آموزشی و حرفه ای برای اداره آن کسب و کار را دارید و همچنین حضور فیزیکی شما برای فعالیت آن کسب و کار مورد نیاز است . برخلاف مدل اول، اداره کار دیگر نهاد مسئول نیست، بلکه سه سازمان دیگر درگیر ارزیابی پرونده شما در کنار اداره مهاجرت خواهند بود ، از جمله اتاق بازرگانی منطقه، سازمان ترویج تجارت شهر هدف و در نهایت دفتر تجارت.
چندین مسیر وجود دارد که شما را به سمت خوداشتغالی در آلمان هدایت می کند، اما تصمیم گیری اینکه کدام یک بهترین است، بستگی به موقعیت و ظرفیت شما دارد که باید توسط مشاور شما کاملاً تجزیه و تحلیل شود.

بعد از اخذ اقامت چه باید کرد؟

مراحل راه اندازی کسب و کار در حال حاضر پس از اخذ اقامت آلمان، نسبتاً مشابه کارهایی است که شهروندان آلمانی باید به شرح زیر انجام دهند:

  • ابتدا باید نوع شخصیت حقوقی را مشخص کنید مثلا: GmbH، UG، GbR، کارآفرین انحصاری یا آزاد، که روش ثبت کسب و کار برای هرکدام متفاوت است.
  • پس از ثبت کسب و کار، باید از طریق اداره بازرگانی شهر خود برای دریافت جواز کسب خود اقدام کنید. شما فقط در صورتی معاف هستید که به عنوان شغل آزاد در نظر گرفته شوید که ثبت نام در اداره مالیات محلی برای آن کافی است.
  • در مرحله بعد باید فرم مالیات را پر کرده و در اداره مالیات ثبت نام کنید. شماره مالیاتی که برای صدور فاکتور در آلمان لازم است ظرف 1 یا 2 ماه برای شما ارسال می شود.

با تاسیس شرکت خود (گزیده ثبت تجاری)، صدور مجوز و در نهایت دریافت شماره مالیات، می توانید فعالیت تجاری خود را در آلمان شروع کنید.

به عنوان یک مقیم جدید آلمان، شما باید بتوانید شرایط لازم اقامت خود را در یک دوره زمانی خاص برآورده کنید تا بتوانید واجد شرایط دریافت اقامت دائم خود باشید. سعی کنید آن الزامات را بیاموزید و برای رسیدن به آنها به آرامی برنامه ریزی کنید. برای مدل اول، ملاک معمولاً پرداخت حقوق مناسب و ارائه مدرک زبان B1 است و برای مدل دوم، بیشتر ملاک موفقیت بیزینس و البته برخی شروط دیگر است.


چه کسی می تواند به شما در روند مهاجرت کمک کند؟
توصیه می شود مشاوری را انتخاب کنید که ترکیبی از مشاوران تجاری و وکلای مهاجرت داشته باشد. مهاجرت تجاری به طور کلی یک پروژه قانونی و توسعه تجاری است، به عبارت دیگر، امکان سنجی پروژه هم از نظر اقتصادی و هم از نظر قانونی باید کاملاً تأیید شود.


انجام تجزیه و تحلیل مکان، منبع یابی و ارزیابی کسب و کار، نوشتن طرح کسب و کار و در نهایت تشکیل شرکت توسط مشاوران کسب و کار واجد شرایط در آلمان توصیه می شود. به خصوص تعامل با دفاتر اقتصادی در هر شهر چیزی است که ممکن است برای یک وکیل جالب نباشد.
از طرفی برای تعامل با مراجعی مانند دفاتر مهاجرت و سفارتخانه ها و مخصوصاً برای مدیریت پرونده پس از به مشکل خوردن یا رد شدن، داشتن وکیل مهاجرتی بسیار توصیه می شود. به عنوان مثال در مواقعی که نیاز به درخواست بازرسی و دسترسی به پرونده در صورت رد شدن باشد، این کار را وکیل می تواند انجام دهد. تیم حقوقی ما به همین دلیل پرونده را مدیریت خواهد کرد.
به طور خلاصه، یک تیم مهاجرت تجاری واجد شرایط باید دارای کارشناسانی باشد که در زمینه اقتصاد، توسعه تجارت و قانون مسلط باشند و ما سعی کرده ایم همه آنها را در پروژه های خود پوشش دهیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *