#اقامت #کارآموزی (آوسبیلدونگ) در آلمان و شرایط آن
دریافت اقامت آلمان به شدت مورد توجه و مطلوب ایرانیان قرار گرفته است. یکی از بهترین روش های دریافت اقامت آلمان و مهاجرت به این کشور زیبا و مدرن، اقامت از طریق کارآموزی(آوسبیلدونگ) است.
آوسبیلدونگ یک دوره کارآموزی می باشد که بین 2 تا 4 سال طول میکشد و شما در این مدت علاوه بر دروس نظری، به صورت عملی نیز آموزش می بینید.
این دوره ها با همکاری یک کارفرما و همچنین یک موسسه آموزشی اجرا خواهد شد و به دو نوع آوسبیلدونگ مدرسه ای (schuliche ausbildung) و آوسبیلدونگ دوگانه (Duale Ausbildung) تقسیم می گردد.
در برخی از آوسبیلدونگ ها می توانید بین 400 تا 1500 یورو ماهانه حقوق دریافت کنید که این مبلغ برای تامین هزینه های زندگی شما کافیست.

میزان #حقوق دریافتی از آوسبیلدونگ چقدر است؟
دریافتی شما ازآوسبیلدونگ بسته به این که چه رشته ای را می گذرانید ، متفاوت می باشد.
هم اکنون نزدیک به 400 رشته مختلف در دوره های آوسبیلدونگ وجود دارد. از جمله شرایط اصلی که برای شرکت در این دوره ها لازم است زبان آلمانی می باشد. برای این که بتوانید در دوره های عملی شرکت کنید و همچنین امتحانات را با موفقیت پشت سر بگذارید لازم است سطح زبان آلمانی بالا در سطح B2 داشته باشید.
البته سطح زبان به رشته آوسبیلدونگ مورد نظر نیز بستگی دارد و در برخی موارد آشنایی به زبان انگلیسی نیز می تواند به شما کمک کند ، اما داشتن مدرک آلمانی الزامی است .لازم به توضیح است که امکان دریافت ویزای آوسبیلدونگ با مدرک زبان انگلیسی و بدون داشتن مدرک زبان آلمانی وجود ندارد.
حداقل مدرک تحصیلی مورد نیاز برای دوره های کارآموزی چیست؟
یکی دیگر از سوالات اساسی که برای دوره های آوسبیلدونگ وجود دارد این است که حداقل مدرک تحصیلی مورد نیاز برای این دوره ها چیست؟
حداقل مدرک برای شروع فعالیت در این دوره ها دیپلم است. اگر دوره ی خاصی در رشته مورد نظر خود گذرانده اید میتواند به پیشرفت و بالاتر شدن سطح شما کمک کند همچنین مدارک باید مورد ارزیابی و تطبیق کشور آلمان قرار بگیرد.
شرایط سنی برای دوره های کارآموزی آلمان
یکی از سوالات دیگر در این زمینه شرایط سنی می باشد. برای شرکت در این دوره ها حداقل سن مورد نیاز 18 سال و همچنین حداکثر آن 25 سال می باشد. درنظر داشته باشید تهیه مدارک و یادگیری زبان آلمانی نیز زمان زیادی را لازم دارد بنابراین بهتر است دو سال قبل از رسیدن به حداکثر سن شروع به یادگیری زبان کنید.
شما برای این نوع دوره ها ویزای همراه نمی توانید داشته باشید، پس از اتمام این دوره و بستن قرارداد کاری می توانید برای خانواده خود ویزای همراه تهیه کنید و به همراه خود به آلمان ببرید. البته در شرایطی استثنایی در صورت اثبات تمکن مالی و امکان تامین هزینه های خود و خانوده تان در طی دوره آوسبیلدونگ، امکان همراه بردن خانواده وجود خواهد داشت.

کار آموزی مدرسه ای در آلمان ( شولیشه آوسبیلدونگ )
همانطور که گفته شد دو نوع آوسبیلدونگ وجود دارد که یکی از آن ها آوسبیلدونگ مدرسه ای می باشد. در آوسبیلدونگ مدرسه ای مدت زمان تحصیل بیشتر از کار عملی می باشد و در رشته های مختلفی مانند پرستاری، مهندسی و صنعتی ارائه می شود . این آوسبیلدونگ ها توسط مدارس مختلف چه خصوصی و چه دولتی ارائه می شود.
همچنین باید در نظر داشته باشید که اگر بخواهید در مدارس خصوصی دوره خود را سپری کنید باید هزینه آن را پرداخت کنید. در طی این دوره آموزشی شما هفته ای 10 ساعت اجازه کار مجزا از آن را نیز دارید.
برای دریافت مشاوره ویزای آوسبیلدونگ به سایت www.germanyresidency.com مراجعه نمایید.
ثبت نام در مدرسه برای حضور در آوسبیلدونگ در کشور آلمان
برای حضور در این نوع آوسبیلدونگ لازم است که در یک مدرسه یا کالج ثبت نام کنید که برای این کار نیاز به مدارک تحصیلی تایید شده دارید. هرچقدر که نمرات و زبان شما بهتر باشد شانس پذیرفته شدن در این دوره ها بیشتر است.
البته گاهی نیز دیده می شود که تجربه کاری شما در رشته ی مورد نظر میتواند احتمال پذیرش را بالا ببرد . برای اینکه بتوانید آوسبیلدونگ مورد نظر خود را پیدا کنید می توانید از طریق مراکز مشاوره برای مهاجران مانند Jugendmigrationsdiensts و یا برای افراد بزرگسال Migrationsberatungen für Erwachsene اقدام کنید.
فرصتی بی نظیر برای کارآموزی در آلمان
آوسبیلدونگ دوگانه ( دوآله آوسبیلدونگ ) چیست؟
آوسبیلدونگ های دوگانه که به آن ها دوآله آوسبیلدونگ یا بقوفلیشه آوسبیلدونگ نیز گفته می شود نوع دیگری از آوسبیلدونگ می باشد.
این نوع از آوسبیلدونگ نیز از ترکیب بخش های تئوری و عملی می باشد. این دوره ها ممکن است سه سال و نیم یا چهار سال زمان لازم داشته باشد که شما در این مدت ، در هفته دو یا سه روز را در یک مدرسه فنی به تحصیل تئوری می پردازید و بخش عملی دوره را در یک شرکت یا کمپانی به کارآموزی مشغول می شوید.
در این نوع کارآموزی به ازای کار در یک شرکت شما حقوق دریافت خواهید کرد. به این حقوق به اصطلاح Ausbildungsvergütung می گویند.
تنوع رشته در دوره کارآموزی آلمان
همانطور که گفته شد رشته های مختلفی در آوسبیلدونگ وجود دارد از رشته هایی مانند آشپزی گرفته تا فنی و پرستاری در این کارآموزی ها آموزش داده می شود. البته در نظر داشته باشید که همه مشاغل در همه شهر ها وجود ندارد.
الزاما باید بازار کار آن رشته در منطقه مورد نظر وجود داشته باشد. اگر بتوانید نمرات خوبی در دوره کارآموزی کسب کنید یا تجربه کاری داشته باشید میتوانید شروع فعالیت خود را در زمینه کاری زود تر از سه سال آغاز کنید.
زمان شروع دوره های کارآموزی
به وضوح کارآموزی هایی با زمان کمتر ساده تر از کارآموزی با زمان طولانی تر است. به عنوان مثال تراشکاری از جمله کارآموزی های دو ساله می باشد. درکارآموزی بسته به رشته ای که انتخاب کرده اید حقوق دریافت میکنید و این حقوق سالیانه افزایش پیدا خواهد کرد.
مبلغ این حقوق به طور معمول بین 550 تا 2000 یورو است. اگر درآمدی که در این دوره ها دارید بیشتر از سالی 8450 یورو باشد لازم است باید مالیات آن را بپردازید.
آوسبیلدونگ های دوگانه یا مدرسه ای؟
بسیاری از مردم آوسبیلدونگ های دوگانه را به مدرسه ای ترجیح می دهند زیرا می توانند از این طریق در یک شرکت یا کمپانی معتبر مشغول به فعالیت شوند و از همین راه می توانند دوره های تئوری را در مدرسه فنی ادامه دهند.
از آنجایی که تعداد بالایی آوسبیلدونگ دوگانه وجود دارد، شما می توانید متناسب ترین دوره با استعداد خود را انتخاب کنید.
برای شرکت در دوره های عملی در یک کمپانی خاص و یا مورد نظر شما میتوانید از طریق همان شرکت اقدام کنید ( در صورتی که شرکت نیاز به نیروی آوسبیلدونگ را اعلام کرده باشد.
انتخاب افراد با مدرک تحصیلی بهتر و زبان آلمانی قوی
برای پذیرش در این دوره ها با توجه به این که ممکن است آن شرکت ها شرایط خاصی را تقاضا نداشته باشند اما افراد با داشتن نمرات بالا در مدرک تحصیلی و تسلط بیشتر بر زبان میتوانند شانس بیشتری رو نسبت به افراد دیگر داشته باشند.
این دوره ها معمولا در دو زمان مختلف، یکی از فوریه و مارچ و دیگری از آگوست یا سپتامبر آغاز می شود، هرچند باز هم به شهر و شرکت بستگی دارد.
مدارک مورد نیاز برای دوره های کارآموزی در آلمان چیست؟
همانطور که گفته شد شرکت ها و موسسات آموزشی مختلف بسته به رشته مورد نظر از شما ممکن است مدارک مختلفی را درخواست کنند اما به طور کلی مدارک زیر را باید برای شرکت در دوره ها تحویل دهید:
رزومه و CV
مدارک شناسایی
مدرک مهارت زبان
ترجمه مدارک تحصیلی موجود
تجربه و سابقه کاری در صورت وجود
بیمه سلامت
پس از پایان دوره آوسبیلدونگ، فرد آموزش دیده می تواند یک در آلمان بماند و در صورت نیاز، به جستجوی کار متناسب با دوره آوسبیلدونگ خود بپردازد و در صورت یافتن شغل مناسب، اقامت ایشان تمدید می شود. بعد از 2 سال کار کردن در آلمان، فرد متقاضی می تواند اقامت دائم آلمان را بدست آورد.
آوسبیلدونگ هایی که بازار کار بسیار پر رونقی دارند عبارتند از:
تکنیسین مکانیک
تکنیسین برق
تکنیسین ساختمان و معماری
تکنیسین خطوط ریلی
لوله کش
مکانیک ماشین آلات صنعتی
پرستار
کمک پرستار
پرستار مراقبت از سالمندان
فیزیوتراپیست
تکنیسین موتور سیکلت
مکانیک کشتی
راننده
آوسبیلدونگ علاوه بر اینکه یک گزینه بسیار مناسب مهاجرت می باشد، به شدت مورد علاقه شهروندان آلمانی نیز هست و یک جایگزین مناسب برای تحصیلات دانشگاهی محسوب می شود.
و بسیاری رشته های دیگر. این مطلب ادامه دارد و تکمیل خواهد شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *