انواع مختلف شرکت (کسب و کار) در آلمان (از نظر حقوقی)

چه بخواهید یک غرفه غذای خیابانی راه اندازی کنید یا یک استارتاپ فن آوری و دانش بنیان، کسب و کار شما باید به شکلی قانونی راه اندازی و اداره شود و انواع شرکت در آلمان را بشناسید. اما کدام شکل قانونی برای کسب و کار شما مناسب تر است؟ این تصمیم را نمی توان ساده گرفت چرا که نوع شرکت ، پیامدهای مهم مالی و حقوقی برای شما خواهد داشت.
هر نوع شرکت، مزایای و معایب خود را دارد. به عنوان مثال، یک شرکت انفرادی از حسابداری ساده سود می برد. اما یک شرکت غیرانتفاعی از مزایای مالیاتی زیادی برخوردار است.

ده دلیل که آلمان را به یک کشور بی نظیر برای کارآفرینان تبدیل کرده است

Solopreneur در مقابل هم بنیانگذار: نحوه انتخاب فرم قانونی مناسب

اینکه کدام شکل قانونی برای شما مناسب است، بستگی به این دارد که آیا می خواهید به تنهایی این کار را انجام دهید یا شرکت خود را با دیگران راه اندازی کنید.

انواع حقوقی برای یک نفر: مالکیت انفرادی (Einzelunternehmen)

راه اندازی شرکت های انفرادی نسبتاً آسان است. تنها چیزی که نیاز دارید یک شماره مالیاتی و یک مجوز تجارت است و با تهیه این دو مدرک، می توانید کسب و کار خود را آغاز کنید. با استفاده از این شکل قانونی، شما به عنوان یک مالک، صاحب 100% سود خود هستید، اما 100% در قبال کسب و کار خود نیز مسئول هستید.

اگر مالکیت یک نفره به بهترین وجه با اهداف تجاری شما مطابقت دارد، گزینه های دیگری نیز در دسترس شماست. اگر فعالیت‌های تجاری شما تحت عنوان Katalogberufe (حرفه‌های کاتالوگ) قرار می‌گیرد، شما رسماً یک فریلنسر (به آلمانی Freiberufler) هستید و میتوانید از مزایای یک فریلنسر بودن نیز به عنوان یک گزینه بهره مند شوید.

فرم های قانونی برای تیم ها

اگر شما میخواهید یک یا چند نفر شریک تجاری داشته باشید، شراکت می تواند راه حل شما باشد مانند GbR یا oHG. در شراکت ها، همه مؤسسان با دارایی های خصوصی خود مسئولیت تضامنی دارند. این یک نقطه تفاوت واضح با شرکت هایی مانند GmbH یا UG است. در اینجا، بنیانگذاران نسبت به دارایی های خصوصی خود مسئول نیستند، بلکه (معمولاً) فقط در مورد دارایی های شرکت مسئولیت دارند.

مهم ترین شکل های حقوقی کسب و کار در آلمان کدامند؟

Gesellschaft bürgerlichen Rechts (GbR)

یک از مهمترین اشکال انواع شرکت در آلمان GBR است .ساده ترین ساختار حقوقی چند نفره Gesellschaft bürgerlichen Rechts یا GbR (شرکتی تحت قانون مدنی) است. اگر می خواهید شرکتی را با یک یا چند شریک راه اندازی کنید، این یک گزینه مناسب است.

در این نوع شرکت (همانند شرکت های انفرادی)، موسسان نه تنها در مورد دارایی های تجاری بلکه در مورد دارایی های خصوصی خود نیز مسئولیت تضامنی دارند. به عنوان مثال، اگر شریک شما وامی به نام GbR بگیرد، بانک می تواند بازپرداخت آن را از شما مطالبه کند.

ایجاد یک GbR بسیار آسان و کم هزینه است و اساساً یک انجمن ساده است که از نظر تئوری حتی نیازی به قرارداد کتبی ندارد. البته در عمل حتما باید یک قرارداد داخلی داشته باشید. شما فقط باید هزینه هایی مانند مشاوره حقوقی و در صورت لزوم ثبت تجارت/تجارت (Gewerbeanmeldung) را پرداخت کنید و البته سرمایه اولیه اجباری نیز لازم نیست.

اگر فروش شما از 500000 یورو بیشتر شود یا بیش از 50000 یورو سود کسب کنید، GbR باید به یک مشارکت عمومی (oHG) تبدیل شود.

مزیت GbR در سادگی آن نهفته است. مقررات قانونی و سختگیری های کمتری در مورد این نوع شرکت وجود دارد و البته حسابداری آن پیچیده تر است. البته یک عیب GbR به عنوان یک شکل تجاری این است که  ظرفیت قانونی محدودی دارد.

ثبت شرکت GMBH

 Gesellschaft mit beschränkter Haftung (GmbH)

یکی از محبوب ترین فرم های انواع شرکت در آلمان GmbH است که به معنای شرکت با مسئولیت محدود است. این نوع شرکت یک نهاد مستقل است. بنابراین شما فقط در قبال دارایی های تجاری شرکت مسئول هستید. دارایی های خصوصی سهامداران در یک پرونده بدهی مورد تهدید قرار نمی گیرد. تنها در صورت تخطی از وظایف خود به عنوان مدیر عامل یا سهامدار، می توانید شخصاً مسئول شناخته شوید.

برای تشکیل GmbH به حداقل 25000 یورو سرمایه سهام (Stammkapital) نیاز دارید. سهامداران باید در ابتدا حداقل 12500  را تامین کنند.

حتی اگر شما یک GmbH را به عنوان یک بنیانگذار انفرادی تشکیل دهید، به یک اساسنامه نیاز دارید که به اصطلاح Gesellschaftsvertrag (اساسنامه) نامیده می شود. بسته به پیکربندی کسب و کار شما، گرفتن یک وکیل شایسته برای تهیه پیش نویس، از سردردهای حقوقی پرهزینه در ادامه مسیر جلوگیری می کند. تشکیل و ثبت تجاری این نوع شرکت باید توسط یک دفتر اسناد رسمی به تأیید برسد. در کنار هزینه های تاسیس، بسته به میزان سرمایه شرکت، هزینه های جانبی در حدود 400-850 یورو را نیز باید انتظار داشته باشید.

به طور کلی GmbH می تواند برای بنیانگذاران بسیار سودمند باشد. در عمل، امنیت حقوقی بالا و مشروعیت بیشتری در نظر شرکای تجاری، مانند تامین کنندگان و مشتریان، و مهمتر از همه، بانک ها دارد. از نظر مالی، بسته به ماهیت کسب و کار شما، این ساختار قانونی می تواند بار مالیاتی شما را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

Unternehmergesellschaft (haftungsbeschränkt) یا UG

Mini-GmbH یا Unternehmergesellschaft یا UG (haftungsbeschränkt) راه حلی برای همه کسانی است که می خواهند مسئولیت خود را به دارایی های تجاری محدود کنند، اما نمی توانند 25000 یورو سرمایه سهام مورد نیاز برای تأسیس یک GmbH را تامین کنند. این روش که یکی از  انواع شرکت در آلمان است  یک مدل ساده تر و کوچک تر ” GmbH” است. تاسیس این نوع شرکت همانند تشکیل یک  GmbH است، اما هزینه های دفتر اسناد رسمی آن کمتر است.

مهمترین ویژگی Unternehmergesellschaft سرمایه اولیه پایین آن  است: یک یورو سرمایه سهام به ازای هر سهامدار در حال حاضر برای ایجاد یک UG کافی است. علاوه بر این، شما باید یک چهارم سود کسب شده در هر سال را به عنوان ذخیره برای افزایش سرمایه در نظر بگیرید. پس از رسیدن به ذخیره 25000 یورویی، می توانید UG را به GmbH تبدیل کنید.

تشکیل یک شرکت با سرمایه اندک البته وسوسه انگیز است، اما دارای معایب خاصی است: این نوع شرکت به دلیل سرمایه اولیه پایین، اغلب با دید مثبت کمتری نسبت به GmbH نگاه میشود. این امر به ویژه زمانی مشخص می شود که برای دریافت وام به بانک ها مراجعه می کنید.

Aktiengesellschaft (AG)

آیا سرمایه بالایی نیز دارید و آیا در نظر دارید شرکت خود را سهامی عام کنید؟ پس Aktiengesellschaft که یکی از انواع شرکت در آلمان است (شرکت سهام) می تواند شکل حقوقی مناسب برای شما باشد. نه تنها به عنوان یک تیم، بلکه به عنوان یک بنیانگذار انفرادی، می توانید کسب و کار خود را با یک AG تشکیل دهید.

درست مانند سایر شرکت‌های ثبت ‌شده، مسئولیت AG نیز محدود به دارایی‌های شرکت است و دارایی‌های خصوصی سهامداران در معرض ریسک نخواهد بود. سرمایه سهام بالا برای این نوع شرکت می تواند یک چالش باشد چرا که برای شروع به 50000 یورو نیاز است. اما، از طرفی، لازم نیست به تنهایی سرمایه را تامین کنید، حتی اگر AG را به عنوان یک فرد تشکیل دهید. نکته خاص در مورد AG این است که سهامداران می توانند بدون اینکه یکی از بنیانگذاران شرکت باشند در شرکت مشارکت کنند. این امر می تواند افزایش سرمایه اولیه 50000 یورویی را برای شما آسان تر کند.

داشتن ساختار قانونی AG همه چیز را پیچیده تر می کند. AG یک مدیر عامل ندارد، اما یک هیئت مدیره (Vorstand) با یک هیئت نظارت (Aufsichtsrat) برای آن وجود دارد. هزینه های تشکیل آن بیشتر است. همچنین به سطح بیشتری از شفافیت نیاز است، به این معنی که رقبا می توانند گزارش مدیریت شرکت و حساب های سالانه (Jahresabschluss) را ببینند.

از سوی دیگر، AG می تواند به سرعت بدون نیاز به بانک، پول جمع آوری کند و در نتیجه سرمایه خود را افزایش دهد. علاوه بر این، سهام آن بدون مشکل قابل انتقال است. حتی تغییر سهامداران نیز تاثیری بر شرکت ندارد.

فرم های حقوقی غیر انتفاعی

برای فعالیت‌های غیرانتفاعی که نیازی به ساختاردهی مانند یک کسب ‌وکار کلاسیک ندارند، گزینه‌های مختلفی وجود دارد، مانند Verein (انجمن) که عمدتاً از طریق کمک‌های مالی تامین می‌شود. تاسیس آن نسبتاً بدون مشکل و ارزان است، اما نه برای افرادی که عجله دارند. ورود به Vereinsregister (ثبت انجمن ها) ممکن است زمان زیادی ببرد.

یک جایگزین مناسب برای انجمن ممکن است GmbH غیرانتفاعی باشد. این نوع شرکت مشمول همان شرایطی است که GmbH تجاری با آن مواجه است. به عنوان مثال، حداقل سرمایه سهام آن  25000 یورو است. سود آن ممکن است فقط برای اهداف خیرخواهانه استفاده شود، اما در مقابل، GmbH غیرانتفاعی از مزایای مالیاتی برخوردار است.

اگر برای کسب و کار به سرمایه نسبتا زیادی نیاز دارید، ایجاد یک Stiftung (بنیاد) می تواند برای شما مناسب باشد. مالیات این مدل کسب و کار نیز نسبتا کم است. با ثبت این نوع شرکت، کنترل خود را از دارایی هایی که به بنیاد  واگذار می کنید، برای همیشه از دست خواهید داد. سرمایه بنیاد دست نخورده باقی خواهد ماند. صرفاً از درآمدهای بهره و کمک های مالی برای اهداف بنیاد استفاده می شود.

فرایبروفلر (فریلنسرحرفه ای)

آیا شما یک حرفه آزاد دارید (در آلمان به آن Katalogberufe نیز می گویند که به حرفه های کاتالوگ ترجمه می شود) و بنابراین یک Freiberufler (حرفه ای آزاد) هستید؟ پس لزوماً به یکی از اشکال قانونی ذکر شده در بالا نیاز ندارید.

به‌طور کلی، اگر می‌خواهید شرکتی را ثبت نکنید، می‌توانید به عنوان یک فرد مجرد یا در ترکیب با سایر Freiberufler  ها به عنوان PartG یا Freiberufler-GbR تبدیل به یک فریلنسر شوید یا اگر می خواهید یک شرکت تشکیل دهید، یک Freiberufler-GmbH گزینه مناسبی برای شماست.

سایر اشکال حقوقی که ممکن است نام آنها را نشنیده باشید

اشکال حقوقی دیگری غیر از موارد ذکر شده در بالا وجود دارد، مانند Kommanditgesellschaft، یا KG (شرکت محدود) نوع غیرانتفاعی شرکت کارآفرینی معروف به gUG یا ترکیبی از دو شکل قانونی، به عنوان مثال، GmbH و شرکت KG. بسته به ایده کسب و کار شما، سرمایه موجود و پروژه هدف شما، اشکال قانونی بسیار متفاوتی می تواند روی میز باشد.

اما بطور خلاصه و بر اساس آمار، برای خارجیانی که قصد تاسیس شرکت در آلمان را دارند، شاید با در نظر گرفتن جمیع جهات، تاسیس یک شرکت GmbH بهترین گزینه باشد.

این مطلب که اشاره به انواع شرکت در آلمان دارد برداشتی از وب سایت firma.de می باشد با عنوان :

How to choose the right legal form for your business in Germany

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *